رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

مواضـع معظم له

ویدئو 59

خطاب به مداحان، خطبا و عزادارن
0 0 5880 1080

خطاب به مداحان، خطبا و عزادارن

0 0 5880

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بر اساس این روایت که حضرت آن را به نقل از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل می کنند بخشنده ترین مردم بعد از پیامبر کسی است که علم می آموزد و سپس آن را نشر و به دیگران یاد می دهد.

ایشان با بیان اینکه بخشش معنوی بالاتر از بخشش مادی است، افزودند: ایام ماه محرم تبلوری از این حدیث است و کسانی که در این ایام به تبلیغ دین مبادرت می‌کنند مصداق این روایت هستند.

معظّم له با اشاره به ضرورت بهره بردن حداکثری از ایام محرم، خطبا، مداحان، بانیان مجالس و مردم را به عنوان ارکان مجالس عزاداری مورد خطاب قرار داد و فرمودند: خطبا تنها به ذکر مصائب بسنده نکنند بلکه ریشه های واقعه عاشورا و نتایج و برکات آن را هم مورد نظر قرار دهند و وظیفه مردم در قبال حفظ این آثار گرانبها را هم گوشزد کنند.

ایشان ادامه دادند: مجالس امام حسین (علیه السلام) به شکل سنتی اداره شود و از بیان مطالبی که موجب وهن یا ایجاد تفرقه بین مسلمین است پرهیز شود، مطالبی که بوی ذلت می دهد و مناسب شأن شهدای کربلا نیست نیز بیان نشود بلکه به جنبه های حماسی این واقعه تاریخی توجه گردد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت جذب جوانان با دین و مسایل دینی بیان داشتند: خطبا از این فرصت برای بیان احکام الهی و عقاید صحیح برای مردم به ویژه جوانان استفاده کنند و با مطرح کردن مسائل اخلاقی، شبهات موجود را نیز پاسخ گویند چرا که آلودگی اخلاقی و انحرافات عقیدتی در زمان ما زیاد است.

ایشان همچنین به خطبا و مداحان توصیه کرد تا از آمیختن جلسات به مباحث سیاسی جناحی خودداری کنند و ادامه دادند: سیاست کلی حفظ نظام اسلامی و استقلال کشور مورد قبول همه است و پرداختن به آن ایرادی ندارد ولی در آستانه انتخابات باید مراقب باشید تا گروه ها و جناح های سیاسی از مراسم عزاداری به نفع خود استفاده نکنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به این که مداحی همواره مورد علاقه امامان معصوم (علیهم السلام) بوده است و داستان دعبل، فرزدق و کمیت شاهدی بر این امر است فرمودند: اشعاری که مداحان عزیز استفاده می کنند باید حماسی باشد و روح حماسه را در جوانان زنده نگه دارد چرا که امروز بیش از هر زمان به این روحیه نیاز داریم.

ایشان افزودند: مطالب و اشعار مداحی باید مطابق منابع معتبر و مشهور باشد و مطالب ضعیف و بی سند مطرح نشود.

معظّم له بیان داشتند: مداحان از آواهای مبتذل در مداحی بپرهیزند و سعی کنند روش های سنگین و آبرومند را به کار گیرند تا موجب وهن مجلس امام حسین(علیه السلام) نشوند.

ایشان بیان مسایل اخلاقی توسط مداحان عزیز را امری شایسته قلمداد کرد و فرمودند: داستان سیدالشهدا(علیه السلام) داستان نشر اسلام است چرا که ایشان فرمودند اگر من با یزید بیعت کنم فعلی الاسلام السلام، بنابراین آنچه در این مجالس باید مورد توجه قرار گیرد احیای اسلام است.

معظّم له در ادامه اظهار داشتند: بانیان مجالس هم روش های سنتی را حفظ کنند و سعی در برگزاری ساده مجالس داشته باشند، از اسراف و تظاهر و خودنمایی بپرهیزند و بیش از همه سعی در جذب جوانان داشته باشند چرا که این قشر بیش از همه در معرض خطرند و بیش از همه هم برای اسلام جانفشانی می کنند.

معظّم له از بانیان مجالس خواست تا از خطبای آگاه و مداحان وظیفه شناس برای مجالس دعوت کنند و ادامه دادند: نباید به بهانه جمع کردن بیشتر جمعیت از خطوط قرمز عزاداری امام حسین(علیه السلام) بگذریم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به رسم غلط کشتن گوسفند جلوی دسته های عزاداری اظهار داشتند: این کار علاوه بر آلوده کردن محیط باعث نجس شدن مساجد و حسینیه ها نیز می شود.

ایشان نذر قربانی جلوی دسته عزاداری را غیر مشروع دانست و فرمودند: این قید که قربانی حتما باید جلوی دسته عزاداری باشد صحیح نیست. البته چون شرط فاسد موجب فساد نیست اصل نذر صحیح است و بنابراین می توانند قربانی را در محلی دیگر انجام دهند.

معظّم له در پایان ترجیح دادند که عزاداران عزیز در مجالس لخت و برهنه نشوند که مبادا موجب وهن شود.

سپس ایشان به مساله قمه زنی اشاره کرده و فرمودند: به یقین کسانی که قمه می زنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ضربه می زند و بنده آثار سوء آن را دیده ام، چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقال خون هدیه کنند که باعث حیات مسلمانی می گردد «ومن احیاها فکانما احیی الناس جمیعا».

امیدواریم مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) امسال با شکوه تر از هر سال برگزار شود و خداوند به همه اجر و پاداش فراوان دهد.

Makarem.ir 4 سال قبل
سیلاب های 1398 در کشور
0 0 5167 403

سیلاب های 1398 در کشور

0 0 5167

بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد سیلاب های 1398 در کشور

Makarem.ir 4 سال قبل
گام دوم انقلاب
0 0 3846 492

گام دوم انقلاب

0 0 3846

بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) در تأیید بیانیۀ رهبر معظم انقلاب به نام گام دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

بحمدالله 40 سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، دشمنان ما مخصوصا آمریکا 40 سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیدۀ باطل خود نظام اسلامی را متزلزل سازند، گروهی که دست نشاندۀ خودشان هستند بر کشور ما حاکم کنند ولی حالا خودشان هم به اشتباهات و اوهام باطل خود پی بردند.

اکنون نوبت ماست که برای 40 سال آینده برنامه ریزی جامع و قوی و کاربردی داشته باشیم. تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.

بحمدالله اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه ای جامع و حساب شده و پرمعنی و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب که ناظر بر 40 سال آینده است، صادر کردند و پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.

این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست، اکنون وقت آن است که کارگروه هایی برای هر یک از محورهای هفتگانۀ آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند.

به عنوان مثال یکی از محورهای هفتگانۀ بیانیۀ مزبور، مسألۀ منابع انسانی و معادن زیرزمینی و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است .

باید از گروهی که تخصص در این مسأله دارند دعوت شود تا این منابع را براساس آمار و نقشه و تصویر احصاء کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.

همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیۀ ارزشمند است از گروهی از اقتصاددان ها دعوت شود که دربارۀ برنامه های راهبردی آن دقیقاً بیندیشند، کاستی ها و ریشه ها و راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع و مستدل و مستندی برای آن بنویسند.

و نیز دربارۀ محور مربوط به گذشتۀ انقلاب چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیلۀ گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود.

درمورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان دعوت به عمل آید تا دربارۀ طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفتگانه این بیانیۀ مهم.

بدون شک باید از کسانی برای هر یک از این محورها دعوت شود که عشق به انقلاب و امید به آیندۀ آن و توان کارکردن علمی و تخصصی را دارا هستند و البته جوان ترها بهتر می توانند عهده دار این امور گردند.

و چه بهتر که یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی این دعوت ها را بر عهده بگیرد و با جدیت و دقت آن را دنبال کنند.

سرانجام، آن متن پرارزش و این شرح، کتاب جامعی بوجود می آورد که می تواند راهگشا در 40 سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد.

و چه بهتر که مسائل مربوط به رسانه ها و فضاهای مجازی و فرصت ها و تهدیدهایی که در آنهاست و راه نجات از تهدیدها و استفادۀ بهینه از فرصت ها در آن اضافه شود.

اینجانب به سهم خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر این بیانیه پرارزش و بسیار آموزنده تشکر می کنم و امیدوارم پیشنهادی که عرض کردم بتواند کمک به تأمین اهداف آن بنماید.

و در پایان باید از خداوند متعال کمک بخواهیم و با تمام وجود از ساحتش توفیق بطلبیم، زیرا بدون امدادهای او و عنایات اولیاءالله و امام عصر (ارواحنا فداه) نیل به این مقاصد مهم و پیروزی بر دشمنان سرسخت امکان پذیر نیست.

تاریخ انتشار: « 1397/12/08 »

Makarem.ir 5 سال قبل
تحویل مستندات چاپ کتاب خلاف عرف به وزیر بهداشت
0 0 4457 323

تحویل مستندات چاپ کتاب خلاف عرف به وزیر بهداشت

0 0 4457

در تاریخ 1397/11 مستندات چاپ کتابی به نام سلامت به وزیر بهداشت توسط معظم له تحویل داده شد که تمام فرهنگ غربی بدون رعایت خط قرمز ها درآن درج گردیده و کتاب در ایران منتشر و پخش شده بود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشتند: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

معظم له افزودند: اخیرا کتابی به نام سلامت در سال 2015 منتشر شده که ظاهراً برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی کرده اند و نقاط ضعفش را یادداشت نموده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخ انتشار: « 1397/11/18 »

Makarem.ir 4 سال قبل
مدعیان دروغین اسلام
0 0 4658 258

مدعیان دروغین اسلام

0 0 4658

مدعیان دروغین اسلام

يكي از عجايبي كه اخيرا از سوي جمعي از سران عرب مشاهده كرديم اين است كه تصويب كردند حزب الله لبنان جزء گروه هاي تروريستي است. حزب اللهي كه در تاريخ عرب شجاعت و شهامت آنها بي نظير است و افسانه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي را درهم شكسته است.

رژيم صهيونيستي فورا از اين مصوبه استقبال كرد و گفت اين گروه از سران عرب پيشنهاد جالبي كردند، يكي از روزنامه ها هم نوشته بود جمعيت سران عرب سرسپرده اسرائيل شدند. اكنون رژيم صهيونيستي دبيركل اتحاديه عرب به طور غيررسمي است و بهترين نشانه اين است كه سرسخت ترين دشمنان رژيم صهيونيستي يعني حزب الله را تروريست ناميدند.

آنها بدانند هرگز نمي توانند با مصوبات شرم آور افتخارات حزب الله را پنهان كنند، حزب الله همچنان قهرمان مي ماند و آنها نام ننگي براي خود به جاي مي گذارند.

از خدا مي خواهيم به عظمت اسلام ريشه رژيم صهيونيستي و نوكران آنها را قطع كرده؛ عالم اسلام را از شر اين نوكران رژيم صهيونيستي رها و آتش هايي كه در كشورهاي اسلامي روشن شده خاموش كند.

Makarem.ir 4 سال قبل
دهه فجر
0 0 4106 157

دهه فجر

0 0 4106

نکته ای پیرامون دهه ی فجر:

باید خدا را شکر کرد که بعد از سی و هفت سال با این همه کارشکنی هایی که در مورد نظام جمهوری اسلامی می شود این نظام همچنان پابرجا مانده است و نه تنها در منطقه حرف اول را می زند، در دنیا نیز یکی از کسانی است که حرف اول را می زند. البته انکار نمی کنیم که مشکلاتی نیز وجود دارد و باید در حل آنها کوشش نمود.

سه نکته در مورد این کار مهم وجود دارد:

یکی اینکه باید دقت کرد که چرا انقلاب کردیم و اینکه در رژیم شاه چه عیوبی وجود داشت که به سمت انقلاب روی آوردیم:

در رژیم گذشته اولا به اجانب وابسته بودیم و حکومت بر عهده ی مردم نبود بلکه با بیگانگان بود و مستشاران آمریکایی در ارتش و سایر جاها حضور داشتند و حتی گاه هنگام انتخابات ابتدا لیست کاندیداها می بایست توسط سفارت آمریکا و امثال آن تأیید می شد و بعد همان افراد به زور از میان آراء انتخاب می شد.

دیگر اینکه ثروت های ما را غارت می کردند و نفت و سایر معادن ما را به قیمت ارزان می خریدند و اجناس خود را به آلاف و الوف به ما می فروختند. به گفته ی بعضی، بیچاره ملتی که اگر می خواهد جنسی بفروشد و یا بخرد هر دو قیمت را دیگران برای او تعیین کنند و او حق تعیین قیمت در مبادلات را نداشته باشد.

اضافه بر اینها، مسائل ضد ارزش اسلامی در کشور وجود داشت. به قول بعضی تعداد مشروب فروشی ها در تهران بیش از نانوایی بود. همچنین است سایر مفاسد اخلاقی و حتی رژیم شاه به این مفاسد آلوده بود. بی حجابی ها و عیّاشی ها و سفرهای خارجه بخشی از این مفاسد بود.
 
امام قدس سره این موارد را دید و به غیرت اسلامی او برخورد و قیام کرد.

دوم اینکه باید دید چه عواملی موجب پیشرفت انقلاب شده است. در میان عوامل متعدد می توان به دو عامل مهم اشاره کرد که عبارتند از: اتحاد و همبستگی مردم و قاطعیت و شجاعت امام قدس سره. اینها موجب شد که در عرض ده روز که امام قدس سره آمد انقلاب انجام شود.

سوم اینکه باید دید چه عواملی موجب نگه داشتن این انقلاب می شود. باید دانست که همان عوامل پیشرفت انقلاب موجب نگه داشتن آن نیز می شود و علت محدثه علت مبقیه نیز باید باشد.

البته باید دانست که هرچند الآن مفاسدی وجود دارد ولی باید دقت کرد که اگر زمان قبل از انقلاب بود با این همه مظاهر فساد مانند اینترنت، ماهواره ها و شبکه های مجازی چه اتفاقی می افتاد.

Makarem.ir 4 سال قبل
تذکرات معظّم له در مورد گرانی
0 0 6268 240

تذکرات معظّم له در مورد گرانی

0 0 6268

تذکرات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد گرانی

Makarem.ir 4 سال قبل
زندانیان مهریه
1 0 4029 267

زندانیان مهریه

1 0 4029

نامه معظم له به رئیس قوه قضائیه بابت مهریه های سنگین و زندانیان مهریه

Makarem.ir 5 سال قبل
تذکر به رئیس جمهور
0 0 5334 467

تذکر به رئیس جمهور

0 0 5334

 اخیرا آقای رییس جمهور محترم چند جمله درباره مساله حجاب و فضای مجازی بیان کرده که متاسفانه هر دو زننده بوده است، ان شاء الله در این مورد مفصل صحبت خواهیم کرد ولی الان با اشاره ای می گذرم.

معظم له با بیان این که مساله حجاب جزو مسائل ضروری تمام مذاهب اسلامی است، گفتند: رییس جمهور که در ابتدای کار قسم خورده ارزش های اسلامی را حفظ کند، باید حفظ کند؛ ما اگر این همه شهید و اسیر و جانباز دادیم، برای حفظ ارزش های اسلامی بوده، اگر با همه گرفتاری ها و مشکلاتی که داریم در منطقه قدرت اول هستیم بر اثر اسلام است.

ایشان خطاب به رییس جمهور تاکید کردند: شما رییس جمهور یک کشور اسلامی هستید نه یک کشور دموکراتیک و سکولار.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: درباره فضای مجازی هم سؤال کنید ببینید چقدر مفاسد پیدا شده است، ما مخالف استفاده از تکنولوژی های نوین نیستیم، اما چشم و گوش بسته نباید بود، باید جلوی مفاسد را گرفت.

معظم له اضافه کردند: از برخی قضات دادگستری شنیدم که می گفتند اکثر طلاق هایی که واقع می شود مربوط به وسوسه های ناشی از فضای مجازی است؛ کسی نمی گوید فضای مجازی را حذف کنید، اصلاح کنید.

معظم له بیان داشتند: این که ایشان می گوید نباید جلوی خواست مردم ایستاد، حرف درستی نیست، بالاخره در هر کجا یک اقلیت متخلف و وظیفه نشناس پیدا می شوند؛ اگر همه چیز را باید به اختیار عموم بگذاریم پس  در تعزیزات و دادگستری را ببندیم، این چه حرفی است؟

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: با همه احترامی که برای رییس جمهور قائل هستیم، این اشتباهات را باید ایشان اصلاح کند.

ایشان افزودند: یکی از اصول سیاست این است که اگر در جایی گرفتاری بغرنجی پیدا شد با مسائل حاشیه ای مردم را سرگرم می کنند، حالا که این گرانی های بیدادگر و مشکلات اقتصادی پیدا شده سراغ این مساله برویم تا مردم سرگرم شوند، این کار درست نیست.

معظم له در ادامه درس خارج خود گفتند: نکته دیگر که جا دارد در اینجا به آن اشاره کنیم این است که باید دنیا را خوب بشناسیم تا تصمیم صحیح بگیریم، بر دنیای امروز در واقع هیچ قانونی حاکم نیست، همه به دنبال حفظ منافع خودشان هستند؛ در فرانسه هفته هاست که بلوایی به پا شده است، عده زیادی دستگیر، عده ای کشته و عده ای هم زخمی شده اند؛ اما صدایی از کسی در نمی آید و کسی دم از حقوق بشر نمی زند.

ایشان یادآورشدند: اگر یک صدم این اتفاقات در کشور ما بود چه بلوایی به راه می انداختند و می گفتند ایران از بین رفت و متلاشی شد، اما در قبال این اتفاقات همه ساکت هستند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی ادامه دادند: همچنین رییس جمهور آمریکا هر دو پای خود را در یک کفش کرده و می گوید باید آنچه من درباره دیوار مکزیک می گویم را کنگره تصویب کند، دیکتاتوری از این بدتر می شود؟ اگر در کشور ما بود چه اتفاقی می افتاد و چه حرف هایی درباره ما و مسؤولان ما می زدند؟

ایشان با تاکید بر این که باید دنیا را بشناسیم، گفتند: ما با چنین دنیایی روبرو هستیم، با اینها می خواهیم قرارداد ببندیم و تعامل کنیم؟ اگر درست بشناسیم کلاه سرمان نمی رود، وقتی کلاه سر ما می رود که در باغ سبزها و وعده های آنها را باور کنیم.

معظم له تاکید کردند: تنها راه در این دنیا قوی شدن است، اگر قوی نشویم دچار مشکل خواهیم شد، هیچ حساب و کتابی در این دنیا در کار نیست، امیدواریم خدا ما را از شر دشمنان و اشرار حفظ کند و بتوانیم راه صحیح را به سوی سعادت دنیا و آخرت بپیماییم.

Makarem.ir 4 سال قبل
شرکت در انتخابات؛ وظیفه شرعی و اجتماعی
0 0 4965 678

شرکت در انتخابات؛ وظیفه شرعی و اجتماعی

0 0 4965

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم ‌شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، سخنان مهمی درباره انتخابات بیان کردند.

ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، تصریح کردند: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: اگر شرکت کنیم قدرت و قوت ما حفظ می شود، من تاکید می کنم حتی اگر فرضاً کسانی نظام را قبول نداشته باشند، اما به یقین کشور خود را قبول دارند و برای ماندن این کشور مسألۀ انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد همچنین اگر بعضی از افراد از بعضی نهادها گله داشته باشند و گلۀ آنها هم برحق باشد نباید از انتخابات قهر کنند؛ راهپیمایی روز 22 بهمن پشت دشمن را لرزاند؛ باید بار دیگر با حضور گسترده در پای صندوق های رای پشت دشمن را بلرزانیم.
معظم له در ادامه به بیان تفاوت های دموکراسی غربی با دموکراسی اسلامی پرداخت و فرمودند: در دموکراسی غربی خط قرمزی وجود ندارد، یک عده گردن کلفت زد و بند می کنند، افراد را می خرند، سرمایه داران افراد را می بینند و پول می دهند و زد و بند می کنند تا در آینده در خدمت منافعشان باشند و در نتیجه افراد سرمایه دار روز به روز قوی تر و افراد فقیر روز به روز ضعیف تر می شوند.

ایشان اظهار داشتند: در انتخابات غربی مسائل اخلاقی حاکم نیست، ما دموکراسی و انتخابات داریم اما دموکراسی و انتخابات ما اسلامی است، ما خطوط قرمز زیادی هم داریم؛ کسی که نامزد می شود باید «بینه و بین الله» خود را لایق این مسؤولیت بداند، اگر برای نام و شهرت و استفاده های مادی می رود این نخستین مخالفت با دستورات اسلام است.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی تاکید کردند: مردم هم که انتخاب می کنند باید سراغ افراد شایسته بروند و مسائل قومی، قبیله ای و جناحی نباید در این موضوع دخالت داشته باشد؛ جناح بندی در انتخابات درست نیست، باید معیار ما شایسته سالاری باشد.

 ایشان افزودند: برخی کاندیداها ممکن است با برخی ثروت مندان محلی زد و بند کنند که هزینه تبلیغاتشان را بدهند و آنها بعداً به ایشان خدمت کنند؛ باید از این امور پناه به خدا برد، این انحراف از اصول اسلامی و گناه کبیره است.

ایشان در ادامه به اهمیت رعایت نکات اسلامی و اخلاقی در مسائل تبلیغات انتخاباتی اشاره کردند.

معظم له در این زمینه با بیان این که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، ابراز داشتند: فرد باید به صورت صحیح به معرفی خود بپردازد، نکته دیگر این که تخریب دیگران به هر قیمتی که باشد حرام است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: اخیرا گفته و شنیده می شود در فضاهای مجازی شروع به تخریب کرده اند، این مساله به هیچ وجه دینی نیست؛ نکته دیگر پرهیز از اسراف و تبذیر در مسائل تبلیغاتی است.

ایشان افزودند: کاری نکنیم که انتخابات سرچشمه اختلافات و عداوت ها در آینده شود، بعد از پایان انتخابات باید دوستانه به یکدیگر تبریک بگویند، من تاکید می کنم همه به موازین دینی، اخلاقی و اسلامی پایبند باشند.

معظم له اظهار داشتند: مردم را نباید مایوس کرد، غلو هم نباید کرد، ما بدون شک مشکلاتی داریم اما افتخارات و دستاوردهای زیادی هم داریم که مایه مباهات است، امنیت این کشور در هیچ کجا نیست؛ اداره کردن کشور در شرایط سخت تحریم کار ساده ای نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: امیدواریم همه به این نصایح عمل کنند و هر کس هر عقیده ای داشته باشد، در پای صندوق های رای حاضر شود؛ امیدواریم خداوند متعال به مردم توفیق دهد آبروی نظام، اسلام و دین را در این انتخابات حفظ کنند و این انتخابات پیروزی های فراوانی در آینده داشته باشد.

Makarem.ir 4 سال قبل
توقّف در حوزه
0 0 3988 510

توقّف در حوزه

0 0 3988

یکی از مشکلات حوزه این است که آقایان در حوزه و قم می‌مانند، خیلی ها تا آخر عمر در قم هستند در حالی که نه استاد هستند، نه مؤلف و نه مرجع تقلید، بلکه مادام العمر محصل هستند و معلوم نیست چه زمانی می خواهند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ دین و تبیین معارف اسلام و هدایت مردم است جامه عمل بپوشانند.
الان غالب شهرستان ها از حضور علما خالی شده و این مساله به هیچ وجه درست نیست و مشکلات متعددی را به دنبال دارد
این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی حضور روحانیت نباشد عرفان‌های کاذب، مذاهب ساختگی و نحله های فاسد رشد می‌کنند، اما وقتی یک نظارتی از سوی روحانیون باشد وضعیت شهرستان‌ها و مناطق متفاوت خواهد بود؛ حضور و ورود روحانیت به هر نقطه ای از مفاسد جلوگیری می کند.
وی خواستار چاره اندیشی همه در این خصوص شد و خاطرنشان کرد: ممکن است این سخن باب میل برخی نباشد، باید انسان بنشیند و فکر کند می خواهد در حوزه چه کار کند، اگر کاری در حوزه قم نمی تواند انجام دهد و در شهرستان ها می تواند انجام دهد باید این کار را انجام دهد.

نه تنها شهریه افرادی که به طرح هجرت و تدریس و تبلیغ به شهرستان ها می روند نباید قطع شود بلکه باید مورد حمایت ویژه نیز قرار گیرند، امیدوارم این مساله مورد توجه همگان قرار گیرد.

علما مرزبانان هستند، نباید مرزهای کشور اسلامی را خالی نگه داریم، اسلام فقط قم نیست، خادمان اسلام تنها ساکنان قم نیستند، چگونه در مسائل نظامی یک عده در تهران هستند، یک عده در شهرستان ها و یک عده در مرزها هستند؛ در حوزه نیز باید همین گونه باشد و اجازه ندهیم دشمنان و معاندان و بدخواهان از خالی ماندن شهرستان ها از روحانیت سوء استفاده کنند.

 

Makarem.ir 4 سال قبل
مشکلات معیشتی سرچشمه اغتشاشات
0 0 3297 66

مشکلات معیشتی سرچشمه اغتشاشات

0 0 3297

 مشکلات معیشتی سرچشمه اغتشاشات

مسئولین باید واقعیات را تلخ و شیرین بیان کنند و برای اغتشاشات توجیه نیاورند و بپذیرند مسائل معیشتی سرچشمه اغتشاشات بوده است .

Makarem.ir 5 سال قبل