رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

درباره معظم له

ویدئو 70

یک روز بعد از نوزدهم
0 0 7263 400

یک روز بعد از نوزدهم

0 0 7263

یک روز بعد از نوزدهم

این اثر برشی از زندگی سیاسی و مبارزات معظم له در دوران ستمشاهی می باشد که روایت گر اتفاقات مرتبط با قیام نوزدهم دی ماه 1356 قم می باشد که منجر به دستگیری و تبعید ایشان گردید.

محتوای این اثر فاخر با استفاده از منابع تاریخی و کتب مستندی از جمله دو کتاب مهم در این زمینه به نام های "از تبعید تا پیروزی" و "آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی به روایت اسناد ساواک" تهیه و تنظیم گردیده است.

موشن کمیک "یک روز بعد از نوزدهم" در بخش رسانه های دیداری شنیداری مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی تهیه و تولید شده است.

Makarem.ir 4 سال قبل
رد شایعات مطرح شده پیرامون تجارت شکر،...
0 0 7648 306

رد شایعات مطرح شده پیرامون تجارت شکر،...

0 0 7648

از سوی دفتر معظم له منتشر شد:
رد شایعات مطرح شده پیرامون تجارت شکر ، سهام شرکت قند دزفول و ارتباط معظم له با آقای مدلل

این سخنان کذب محض است و بارها این مسائل را تکذیب کرده ایم. نه یک سهم از کارخانه اى در اختیار آیت الله العظمی مکارم شیرازی می باشد و نه یک گرم شکر و نه اینکه رابطه ای با فردی بنام مدلل وجود داشته است

در پی انتشار مجدد شایعات تکراری و دروغین در مورد حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نامه ای از سوی جمعی از ارادتمندان معظم له به دفتر رسیده است که به همراه پاسخ دفتر معظم له تقدیم مخاطبین گرامی می گردد:

متن نامه دریافت شده:

باسمه تعالی

مدیریت محترم دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مد ظله العالی

ضمن عرض سلام و ابراز ارادت

همانگونه که مستحضر هستید مدتی قبل وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا در سخنانی مضحک مدعی شده بود که آیت الله العظمی مکارم شیرازی در تجارت شکر فعالیت داشته و از این راه منافع مالی بسیاری تصاحب نموده اند لذا خواهشمند است با توجّه به بحث هاى مکرّر ، شایعات و مطالب دروغین فراوانی که در مورد کارخانجات خیالی تحت اختیار معظم له و تصاویر مربوط به صورت جلسه تعیین میزان سهام شرکت قند دزفول که برخی آن را سندی برای دست داشتن ایشان در امور اقتصادی می پندارند و همچنین داستان دروغین فردی به نام مدلّل که او را داماد معظم له معرفی می کنند ، در صورت صلاحدید ، جهت تنویر افکار عمومی پاسخ بفرمایید.


                                                                                      جمعی از ارادتمندان مرجعیت

متن پاسخ ارسال شده:

باسمه تعالی

با اهداء سلام و تحیت

این سخنان کذب محض است و بارها این مسائل را تکذیب کرده ایم. نه یک سهم از کارخانه اى در اختیار آیت الله العظمی مکارم شیرازی می باشد و نه یک گرم شکر.

در مورد تصاویر منتشر شده نیز مسئله این است که بیش از بیست سال قبل جمعی از خیرین سهامی از آن کارخانه را برای حوزه علمیه خریداری کردند. بعد از مدت کوتاهی که دیدند نمی توانند مشکلات را حل کنند ، آن را به دیگران واگذار کردند و وجه آن ، برای ساختن مسجد ، مدرسه و خانه عالم در مناطق محروم مصرف شد و معظم له یک ریال از آن را در اختیار نداشته و ندارند و این مسئله در همان زمان (بیش از بیست سال قبل) خاتمه یافته است.

در مورد فردی بنام مدلل ، باید توجه داشته باشید که آیت الله العظمی مکارم شیرازی نامبرده را ندیده و نمی شناسند و هیچگونه رابطه ای با نام برده نداشته و ندارد و به طور کلی در خانواده و اطرافیان معظم له هیچ فردی مرتبط با این فرد و سایر امور مطرح شده در نامه وجود ندارد.

توجه داشته باشید که ، کسانی که نه ایمان دارند و نه وجدان ، از تکرار دروغ های خود ابا ندارند و این نشانه بى ایمانى، بى تقوایى و نداشتن شرافت انسانى است.

عجیب آنکه این شایعات و دروغ ها تا آنجا پیش رفته که وزیر امور خارجه آمریکا هم این دروغ را تکرار کرده است ، البته این دروغ هاى مضحک سبب مى شود که همه آزاد اندیشان دنیا نسبت به خبرهاى آنها بى اعتماد شوند و در دام توطئه هاى آنها گرفتار نشوند.

همیشه موفق باشید

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله

تاریخ انتشار: « 1398/03/01 »

Makarem.ir 4 سال قبل
روضه حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حضرت زهرا سلام الله علیها ترجمه به زبان اشاره
0 0 4801

روضه حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حضرت زهرا سلام الله علیها ترجمه به زبان اشاره

0 0 4801

روضه حضرت آیت الله مکارم شیرازی برای حضرت زهرا سلام الله علیها ترجمه به زبان اشاره

Makarem.ir 5 سال قبل
معرفی مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
0 0 7715

معرفی مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

0 0 7715

معرفی مرکز حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

نقل دکتر مسعود مکارم در مورد عوامل پیشرفت از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

Makarem.ir 4 سال قبل
زهرا برترین بانوی جهان
0 0 5175 198

زهرا برترین بانوی جهان

0 0 5175

ماجرای عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها به معظم له بابت نوشتن جزوه در مورد حضرت و در ادامه نوشته شدن کتاب زهرا برترین بانوی جهان

«کانَتْ مَرْیَمُ سَیِّدَةَ نِساءِ زَمانِها، اَمَّا ابْنَتِى فاطِمَةُ فَهِىَ سَیِّدَةُ نِساءِ الْعالَمِینَ مِنَ الاَْوَّلِینَ وَ الاْخِرِینَ».

مریم بانوى زنان عصر خود بود، اما دخترم فاطمه بانوى همه زنان جهان از اوّلین و آخرین است.

Makarem.ir 5 سال قبل
اردوی زیارتی مشهد مقدس؛ مؤسسه 110 مسجد
0 0 3426 267

اردوی زیارتی مشهد مقدس؛ مؤسسه 110 مسجد

0 0 3426

موسسه 110 مسجد

بناى 110 مسجد که به مقياس حروف «ابجد» با نام مقدّس «على (عليه السلام) » هماهنگ است در مناطق بسيار محروم کشور مخصوصاً در شرق خراسان و منطقه سيستان و بلوچستان.
سال 1379 که جمع دو عيد غدير در يک سال شمسى به نام سال اميرالمومنين (عليه السلام) ناميده شد و مراسم پرشکوهى در اين سال در سراسر کشور و حتّى در خارج از کشور انجام گرفت، حضرت استاد به فکر انجام يک خدمت ماندگار در اين سال افتادند، و همّت بر بناى 110 مسجد که به مقياس حروف «ابجد» با نام مقدّس «على (عليه السلام) « هماهنگ است گذشتند.
از جمعى از تجّار خيّر و افراد نيکوکار دعوت به عمل آوردند و طرح خود را مطرح کردند و آنها هم استقبال نموده، کانونى به همين نام با يک هيئت امناى هفت نفرى به وجود آمد تا به کمک محرومان مخصوصاً شيعيان محروم و مظلوم بشتابند، اين برنامه هم اکنون به ثمر نشسته و مساجد متعدّدى در مناطق مذکور ساخته شده و به
نام مبارک «الغدير» يا «أميرالمؤمنين (عليه السلام)  « ناميده شد.
درتاریخ  28 خرداد 1385 مؤسسه بطور رسمی و با نام مؤسسه خیریه فرهنگی مسجد ومدرسه 110 بشماره 19771 در اداره ثبت شرکتها ومؤسسات غیرتجاری تهران با هدف انجام کلیه امور خیریه وعام المنفعه در راستای نشر فرهنگ و معارف اسلامی به ویژه احیاء وایجاد حد اقل 110 مسجد ومدرسه وخانه عالم با سرمایه 1,100,000 ریال و تحت مجوز فعالیت به شماره 397-1-516 که در تاریخ  21 خرداد 1386 از نیروی انتظامی اخذ گردید و در تاریخ 29 اردیبهشت 1392 مجوز کشوری مؤسسه تحت شماره 6783-1302 که توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی صادر شده است، به ثبت رسید.
عمدتا، فعالیت ساخت و ساز های مؤسسه در استان های زیر صورت می پذیرد:
1- خراسان 2- سیستان و بلوچستان  3- کرمان  4- گلستان  5- کردستان 6- هرمزگان 7- لرستان 8- چهارمحال وبختیاری
اين حرکت مايه اميدوارى زيادى براى پيروان مکتب اهل بيت (عليهم السلام) شده است.
لازم به ذکر است که اين مساجد در روستاهاى محروم و دورافتاده به مقدار نيازشان ساخته مى شود و در شهرهاى محروم نيز، بزرگتر و در حدّ نيازشان.
کارنامه مؤسسه از ابتدا تا به امروز

ساخت و تکمیل مسجد      237 واحد

برگزاری کلاسهای اعتقادی  368       روستا

ساخت خانه عالم             122 واحد

کتاب و تجهیزات کتابخانه       940 واحد

ساخت مدرسه و کلاس     6 واحد

تکمیل و تعمیر حوزه علمیه       4 واحد

ساحت حمام صحرایی          227 واحد

ساخت سرویسهای بهداشتی       54 واحد

 
.
برای مشاهده تصاویر مرتبط کلیک کنید
برای بازدید از پایگاه اینترنتی این موسسه کلیک کنید.
 
تاریخ انتشار: « 1394/01/18 »
Makarem.ir 5 سال قبل
نشست علمی تخصصی "پدیده تکفیر از منظر ادیان"
0 0 4404 113

نشست علمی تخصصی "پدیده تکفیر از منظر ادیان"

0 0 4404

از سوی دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری اعلام شد:
برگزاری نشست علمی تخصصی "پدیده تکفیر از منظر ادیان"

نشست علمی تخصصی پدیده تکفیر از منظر ادیان با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و نمایندگان اقلیت های دینی و اعضای کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در دانشگاه تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) برگزار شد.

نشست علمی تخصصی "پدیده تکفیر از منظر ادیان" با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و نمایندگان اقلیت های دینی و اعضای کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در دانشگاه تهران، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله) برگزار شد.

این نشست از سلسله نشست های کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری است که با همکاری مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران و با هدف تاکید بر اشتراک ادیان الهی بر مقابله با پدیده تکفیر برگزار گردید.

در این جلسه اساتید دانشگاه و نمایندگان اقلیت های دینی در مورد پدیده تکفیر در ادیان مختلف و اشتراک همه ادیان در مقابله با تکفیر و افراط گرایی سخنان خود را ارایه نمودند.

در ابتدای نشست حجت الاسلام موسوی نسب با ارائه گزارشی از فعالیتهای کنگره پرداختند و در ادامه دکتر واعظی ریاست مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در مورد زمینه های تعامل میان ادیان برای مقابله با افکار تکفیری سخنانی ارائه نمودند. بعد از ایشان نمایندگان زرتشتیان جناب موبد دکتر  پدرام سروش پور با موضوع دیدگاه منتقدانه زردتشتیان در مورد تفکرات تکفیری و ارائه راهکارهایی برای مقابله با تفکرات تکفیری مطالبی را ارائه کردند.
 حجت الاسلام دکتر میردامادی عضو هیئت علمی دانشکده معارف دانشگاه تهران نیز سخنان خود را با موضوع مساله تکفیر در ادیان ارائه کردند

تاریخ انتشار: « 1397/10/10 »

Makarem.ir 5 سال قبل
نظم در زندگی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
0 0 7550 59

نظم در زندگی حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

0 0 7550

 نکته بسیار مهم زندگی حضرت آیت الله العظمی مکارم در بیان دکتر مسعود مکارم

Makarem.ir 4 سال قبل
22 بهمن 97
0 0 4852 126

22 بهمن 97

0 0 4852

22 بهمن و اهمیت حضور از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله العالی)

Makarem.ir 5 سال قبل
مجلس سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
0 0 3169 530

مجلس سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

0 0 3169

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

«إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا»
به درستى كه خداوند متعال با خشم فاطمه خشمگین می شود و با خشنودى فاطمه خشنود مى‌شود.

با رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) کینه هاى بدر، خیبر و حنین که در عصر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) زیر خاکستر پنهان بود آشکار گشت. احزاب منافقین به جنب و جوش افتادند تا هم از اسلام انتقام بگیرند و هم از خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم). فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در مرکز دایره ای بود که تیرهاى زهرآگین دشمنان از هر سو به سمت آن پرتاب مى شد. فراق و جدایى دردناک پدر، مظلومیت جانکاه همسرش على(علیه السلام)، توطئه هاى دشمنان بر ضد اسلام و نگرانى از آینده مسلمین و حفظ میراث قرآن، دست به دست هم داده، قلب و روح پاکش را سخت مى فشرد....

السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ

Makarem.ir 5 سال قبل
بیانیه اعتراضی معظم له در مورد مشکلات اقتصادی کشور
0 0 2959 243

بیانیه اعتراضی معظم له در مورد مشکلات اقتصادی کشور

0 0 2959

بسم الله الرحمن الرحيم

بسيارى از مردم از طرق مختلف با ما تماس مى‌گيرند و می گویند چرا مشكلات ما از طريق مراجع، به مسئولين تذكر داده نمى‌شود؟

ما بارها در جلسات خصوصى و عمومى اين مشكلات را گوشزد كرده‌ايم، باز هم عرض مى‌كنيم مردم از چند موضوع به شدت از مسئولين شكايت دارند:

اول اينكه در مسائل اقتصادى با تورم شديد و بالا رفتن جهشى قيمت‌ها تهيّه نيازهاى اوليه زندگى براى آن‌ها بسيار مشكل شده. مى‌گويند گرچه تحريم‌هاى خارجى فشار بر اقتصاد ما وارد مى‌كند، امّا چنان نيست كه راه‌حلى نداشته باشد. همچنين آن‌ها معتقدند، تيم اقتصادى دولت ضعيف است. چه اصرارى دارند كه مشكلات به دست آن‌ها حل شود؟ چرا اين تيم ضعيف را عوض نمى‌كنند؟ چرا صاحب‌نظران باتجربه اقتصادى را فرا نمى‌خوانند؟ چرا به جاى اينكه كارخانه‌ها را فعال كنند و جوانان ما را به كار دعوت نمايند، ثروت‌هاى مردم را از گردش اقتصادى خارج كرده و به صورت سكه و دلار در خانه‌ها محبوس مى‌كنند؟ چرا نقدينگى بدون در نظر گرفتن راهكارهاى اقتصادى از طريق استقراض از بانك مركزى، بى‌حساب و كتاب افزوده مى‌شود؟

مردم از دستگاه قضايى نيز به شدت شكايت دارند. مى‌گويند اگر آن‌ها با قاطعيت، شجاعت و سرعت با مفسدان اقتصادى برخورد كنند اين جرثومه‌هاى فساد به سرعت برچيده مى‌شوند. اگر ده، بيست نفر از آن‌ها با محاكمه سريع، يعنى حداكثر در يكى دو ماه، نه چند سال، محاكمه كنند و اموالشان مصادره و به اشد مجازات، مجازات شوند، اوضاع عوض مى‌شود و اگر آن‌ها به افراد صاحب نفوذى مربوطند ـ كه حتماً مربوطند ـ آن صاحبان نفوذ را با شجاعت پاى ميز محاكمه بكشند و با محاكمه سريع، حكم آن‌ها را اجرا كنند و آن‌ها را با مجازات شديد، مجازات كنند، به يقين كسى جرأت نمى‌كند كه سرمايه‌هاى عظيم مردم را به حساب خود بريزد.

اگر در مسألۀ چهار- پنج هزار خودروى قاچاق كه اسناد آن كاملاً در دست است، در چند هفته حكم صادر و اجرا شود، ديگران جرأت آن سوء استفاده‌هاى كلان را نخواهند كرد.

تكرار مى‌كنم، مردم قضاتى مى‌خواهند شجاع، با قاطعيت و با سرعت كه به اين وضع شرم‌آور مفسدان پايان دهند.

در ضمن به مردم عزيزمان اين توصيه را دارم كه آن‌ها حق مطالبه حل مشكلاتشان را دارند ولى بدانند بدون انسجام داخلى و اتحاد همه گروه‌ها، مشكلات حل نمى‌شود. آن‌ها كه از خارج مردم را به آشوب دعوت مى‌كنند، دشمنان قسم خورده ملت ايرانند و تشنه خون ما مى‌باشند، هرگز نبايد به شيطنت‌هاى آن‌ها توجه كرد.

خداوندا! به مسئولين بيدارى، هوشيارى، اراده و تصميم براى حل مشكلات مردم خوبمان عنايت فرما.

والسلام عليكم و رحمه الله

Makarem.ir 5 سال قبل
ششمین همایش انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه
0 0 32878 62

ششمین همایش انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه

0 0 32878

تبلیغ به مسجد منحصر نشود / نهج البلاغه جزو دروس رسمی حوزه قرار گیرد
تبلیغ دین اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد، وقتی به زندگی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) و امیرمؤمنان(علیه السلام) و دیگر ائمه(علیهم السلام) نگاه می کنیم می بینیم که این بزرگواران برای انجام رسالت تبلیغی خود مقید به زمان و مکان نبودند

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ششمین همایش انجمن علمی تبلیغ و ارتباطات حوزه که همزمان با سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه برگزار شد، از تلاش های دست اندرکاران این مرکز قرآنی که با ابتکار خود سبب شدند این چراغ در بیت علامه روشن نگه داشته شود تقدیر کردند.

ایشان در ادامه با بیان این که در قرآن کریم عنوان تبلیغ فراوان ذکر شده و در برخی آیات نیز واژه بلاغ بکار رفته است، گفتند: بلاغ باید بلاغ مبین باشد که در اعماق جان ها اثر کرده و فضاها را روشن کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به فراز و ما علی الرسول الاالبلاغ المبین در آیه شریفه «وَإِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» تصریح کردند: وظیفه همه ما این است که دنبال بلاغ مبین و هدایت جامعه و مردم باشیم.

معظم له با استناد به آیه شریفه الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِيبًا اضافه کردند: تبلیغ دین اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد، وقتی به زندگی حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) و امیرمؤمنان(علیه السلام) و دیگر ائمه(علیهم السلام) نگاه می کنیم می بینیم که این بزرگواران برای انجام رسالت تبلیغی خود مقید به زمان و مکان نبودند.

ایشان با بیان چند نمونه از زندگی حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم) و امیر مؤمنان برای مغتنم شمردن فرصت های تبلیغی، بیان داشتند: پیامبر اسلام و مولا علی (علیه السلام) کوچک ترین مسائل و موضوعات در اجتماع را وسیله و بستری برای تبلیغ قرار می دادند و از پیش پا افتاده ترین فرصت ها برای هدایت مردم استفاده می کردند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تاکید بر لزوم الگوگیری روحانیان و مبلغان از سیره، روش و منش حضرت رسول (صلّی الله علیه وآله وسلّم) مولا علی (علیه السلام) و دیگر ائمه، از آنان خواستند برای انجام رسالت تبلیغی خود، هر فرصت، زمان و مکانی را غنیمت بشمارند و در انجام این وظیفه الهی کوتاهی نکنند.

معظم له خطاب به روحانیان و مبلغان تاکید کردند: تبلیغ را منحصر به مسجد نکنید، زمینه های تبلیغ باید گسترش پیدا کند، ما باید از فضای مجازی استفاده درست کرده و معارف اهل بیت را در جامعه بسط دهیم؛ از کتب درسی دانش آموزان، رسانه ها، صدا و سیما و حتی روزنامه ها و ورزشگاه ها هم می شود استفاده کرد؛ اگر فرصت های تبلیغی را غنیمت نشماریم دچار خسران خواهیم شد.

ایشان بیان داشتند: در قدیم ورزش باستانی بسیار ارزشمند و یک درس اخلاق بود؛ ورزشکاران در گود زورخانه تربیت دینی می شدند؛ اکنون فضای ورزشگاه ها را نگاه کنید ببینید چه خبر است؟ یکی از روزنامه های معروف نوشته بود حاضریم انگ تعصب و تحجر را به ما بزنند و این وضع حضور زنان در ورزشگاه ها را شاهد نباشیم.

معظم له تاکید کردند: شما نمی توانید فضای ورزشگاه ها را کنترل کنید، خیال می کنید که می توانید.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که نهج البلاغه همچون خود مولا علی(علیه السلام) مظلوم است، ابراز داشتند: چرا در حوزه ها درس نهج البلاغه یک درس رسمی نباشد؟ چرا نباید این کتاب و فرمایشات مولا از غربت و مهجوریت خارج شود.

ایشان با تاکید بر مظلومیت زدایی از نهج البلاغه ابراز داشتند: امیدواریم به همت شما بتوانیم نهج البلاغه را از غربت و مظلومیت خارج کنیم.

تاریخ انتشار: « 1397/08/27 »

Makarem.ir 5 سال قبل