رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

بیانات معظم له

ویدئو 162

علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری
0 0 3155 55

علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری

0 0 3155

علی علیه السلام می فرماید: برادرم نزد من آمد و از من خواست که سهمیۀ مردم که یک مَن گندم از بیت المال است را به او دو مَن بدهم. آهنی گداخته را به بدنش نزدیک کردم تا از آتش دنیا عبرت بگیرد.

این کلام مولا بیان می کند که مسئولین نمی توانند حتی به مقدار یک مَن گندم اضافه به کسی امتیاز ویژه دهند.

Makarem.ir 54 روز قبل
ساده زیستی فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوست
0 0 2721 1595

ساده زیستی فاطمه زهرا سلام الله علیها الگوست

0 0 2721

امروزه حجاب، بخشی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی شده است و در خارج از کشور، حجاب را جزئی از برنامه های نظام اسلامی می دانند‌

حضرت آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مجلس سوگواری که با حضور اقشار مختلف مردم، علما و روحانیون در مدرسه امام امیرالمؤمنین علیه السلام برگزار شد، به تبیین فضائل و مناقب حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها پرداختند.

ایشان با بیان این که از اوایلی که مجلس فاطمیه را برگزار می‌کردند، متعهد بود به ذکر فضائل آن حضرت در روز شهادتشان بوده اند، یادآور شدند: در کتاب «زهرا سلام الله علیها؛ برترین بانوی جهان» چهل حدیث دربارۀ فضائل فاطمۀ زهرا سلام الله علیها بر اساس منابع معتبر عامه آورده‌ایم.

معظم له به ذکر اسامی حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها پرداخته و وجه تسمیه و معنای هر کدام از آنها را بر شمرده و اظهار داشتند: اینکه به حضرت، زهرا، فاطمه، صدیقه، طاهره، مبارکه، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه و بتول می گویند، تنها صرف یک نام نیست، بلکه هر کدام بار معنوی خاصی دارد.

ایشان با اشاره به حدیث «ان الله یغضب لغضبک یا فاطمه و یرضی لرضاک» افزودند: همگان دنبال رضایت خدا هستند، اما این روایت بیانگر آن است که رضایت فاطمه، مقدمۀ رضایت خداست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه بیانات خویش به یکی دیگر از ابعاد زندگانی حضرت زهرا سلام الله علیها اشاره کرده و افزودند: مسئلۀ مهمی که در زندگی حضرت فاطمه سلام الله علیها متجلی است، سادگی و ساده زیستی حضرت است، به گونه ای که در مراسم عروسی خود، پیراهن خود را به شخص فقیر می دهد و همیشه در پی کمک به دیگران است.

ایشان بر الگوگیری از زندگانی آن حضرت تأکید کرده و افزودند: تمام زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درس عبرت و برنامه زندگی است. امروزه مشاهده می کنیم که برخی در مراسم های عروسی خود چندین نوع غذا تدارک می بینند در حالی که در مراسم ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها، پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم با فروش زره امیرمؤمنان علیه السلام، مقداری حلوا درست کرده و همان یک نوع غذا، ولیمۀ ازدواج آن دو بزرگوار بود.

معظم له مسئلۀ شهادت آن حضرت را نیز درس و عبرت برای مسلمانان دانسته و افزودند: حوادثی که منجر به شهادت آن حضرت گردید، نشان داد که حضرت برای حفظ جایگاه ولایت و امامت حاضر است ضربات دشمن را نیز متحمل شود.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با ذکر داستان حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها در برابر فرد نابینا گفتند: برخی نسبت به مسئلۀ حجاب بی اعتنا و بی تفاوت شده اند، در حالی که حجاب اسلامی، نشانة عظمت زن مسلمان است.

ایشان با اشاره به اینکه دولت باید خود در مسئلۀ حجاب پیش قدم شود و حجاب را از مجموعۀ کارکنان و ادارات خود آغاز کند، افزودند: امروزه حجاب، بخشی از سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی شده است و در خارج از کشور، حجاب را جزئی از برنامه های نظام اسلامی می دانند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پایان بیانات خویش برای آزادی و پیروزی مردم مسلمان غزه و همچنین توفیق مسئولان دولتی برای حل مشکلات تورم و گرانی شدید و اشتغال و مسکن جوانان دعا کردند.

Makarem.ir 86 روز قبل
حجاب اجباری
0 0 6778 570

حجاب اجباری

0 0 6778

حجاب اجباری

زندگی خصوصی و عمومی

ما در مورد گناهان زندگی خصوصی مامور به تجسس نیستیم

ولی در مورد گناهانی که در ملا عام انجام می دهند مانند بی حجابی یا شرب خمر یا رشوه خواری هم مردم مامور به نهی از منکر می باشند و هم حکومت باید آنها را نهی از منکر کند

آیه شریفه « لا اکراه فی الدین » در مورد اصول اعتقادی و باطنی می باشد

ماشین حریم خصوصی نمی باشد

عده ای آگاهانه و ناآگاهانه می خواهند محرمات را مجاز کنند تا به اصل نظام اسلامی ضربه بزنند .

Makarem.ir 5 سال قبل
خطاب به مداحان، خطبا و عزادارن
0 0 5880 1080

خطاب به مداحان، خطبا و عزادارن

0 0 5880

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بر اساس این روایت که حضرت آن را به نقل از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نقل می کنند بخشنده ترین مردم بعد از پیامبر کسی است که علم می آموزد و سپس آن را نشر و به دیگران یاد می دهد.

ایشان با بیان اینکه بخشش معنوی بالاتر از بخشش مادی است، افزودند: ایام ماه محرم تبلوری از این حدیث است و کسانی که در این ایام به تبلیغ دین مبادرت می‌کنند مصداق این روایت هستند.

معظّم له با اشاره به ضرورت بهره بردن حداکثری از ایام محرم، خطبا، مداحان، بانیان مجالس و مردم را به عنوان ارکان مجالس عزاداری مورد خطاب قرار داد و فرمودند: خطبا تنها به ذکر مصائب بسنده نکنند بلکه ریشه های واقعه عاشورا و نتایج و برکات آن را هم مورد نظر قرار دهند و وظیفه مردم در قبال حفظ این آثار گرانبها را هم گوشزد کنند.

ایشان ادامه دادند: مجالس امام حسین (علیه السلام) به شکل سنتی اداره شود و از بیان مطالبی که موجب وهن یا ایجاد تفرقه بین مسلمین است پرهیز شود، مطالبی که بوی ذلت می دهد و مناسب شأن شهدای کربلا نیست نیز بیان نشود بلکه به جنبه های حماسی این واقعه تاریخی توجه گردد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به ضرورت جذب جوانان با دین و مسایل دینی بیان داشتند: خطبا از این فرصت برای بیان احکام الهی و عقاید صحیح برای مردم به ویژه جوانان استفاده کنند و با مطرح کردن مسائل اخلاقی، شبهات موجود را نیز پاسخ گویند چرا که آلودگی اخلاقی و انحرافات عقیدتی در زمان ما زیاد است.

ایشان همچنین به خطبا و مداحان توصیه کرد تا از آمیختن جلسات به مباحث سیاسی جناحی خودداری کنند و ادامه دادند: سیاست کلی حفظ نظام اسلامی و استقلال کشور مورد قبول همه است و پرداختن به آن ایرادی ندارد ولی در آستانه انتخابات باید مراقب باشید تا گروه ها و جناح های سیاسی از مراسم عزاداری به نفع خود استفاده نکنند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به این که مداحی همواره مورد علاقه امامان معصوم (علیهم السلام) بوده است و داستان دعبل، فرزدق و کمیت شاهدی بر این امر است فرمودند: اشعاری که مداحان عزیز استفاده می کنند باید حماسی باشد و روح حماسه را در جوانان زنده نگه دارد چرا که امروز بیش از هر زمان به این روحیه نیاز داریم.

ایشان افزودند: مطالب و اشعار مداحی باید مطابق منابع معتبر و مشهور باشد و مطالب ضعیف و بی سند مطرح نشود.

معظّم له بیان داشتند: مداحان از آواهای مبتذل در مداحی بپرهیزند و سعی کنند روش های سنگین و آبرومند را به کار گیرند تا موجب وهن مجلس امام حسین(علیه السلام) نشوند.

ایشان بیان مسایل اخلاقی توسط مداحان عزیز را امری شایسته قلمداد کرد و فرمودند: داستان سیدالشهدا(علیه السلام) داستان نشر اسلام است چرا که ایشان فرمودند اگر من با یزید بیعت کنم فعلی الاسلام السلام، بنابراین آنچه در این مجالس باید مورد توجه قرار گیرد احیای اسلام است.

معظّم له در ادامه اظهار داشتند: بانیان مجالس هم روش های سنتی را حفظ کنند و سعی در برگزاری ساده مجالس داشته باشند، از اسراف و تظاهر و خودنمایی بپرهیزند و بیش از همه سعی در جذب جوانان داشته باشند چرا که این قشر بیش از همه در معرض خطرند و بیش از همه هم برای اسلام جانفشانی می کنند.

معظّم له از بانیان مجالس خواست تا از خطبای آگاه و مداحان وظیفه شناس برای مجالس دعوت کنند و ادامه دادند: نباید به بهانه جمع کردن بیشتر جمعیت از خطوط قرمز عزاداری امام حسین(علیه السلام) بگذریم.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به رسم غلط کشتن گوسفند جلوی دسته های عزاداری اظهار داشتند: این کار علاوه بر آلوده کردن محیط باعث نجس شدن مساجد و حسینیه ها نیز می شود.

ایشان نذر قربانی جلوی دسته عزاداری را غیر مشروع دانست و فرمودند: این قید که قربانی حتما باید جلوی دسته عزاداری باشد صحیح نیست. البته چون شرط فاسد موجب فساد نیست اصل نذر صحیح است و بنابراین می توانند قربانی را در محلی دیگر انجام دهند.

معظّم له در پایان ترجیح دادند که عزاداران عزیز در مجالس لخت و برهنه نشوند که مبادا موجب وهن شود.

سپس ایشان به مساله قمه زنی اشاره کرده و فرمودند: به یقین کسانی که قمه می زنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (علیه السلام) هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) ضربه می زند و بنده آثار سوء آن را دیده ام، چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقال خون هدیه کنند که باعث حیات مسلمانی می گردد «ومن احیاها فکانما احیی الناس جمیعا».

امیدواریم مراسم عزاداری امام حسین(علیه السلام) امسال با شکوه تر از هر سال برگزار شود و خداوند به همه اجر و پاداش فراوان دهد.

Makarem.ir 4 سال قبل
جریمه دیرکرد
0 0 4795 81

جریمه دیرکرد

0 0 4795

تذکر آیت الله العظمی مکارم شیرازی به بانک ها در مورد جریمه دیرکرد

Makarem.ir 4 سال قبل
گام دوم انقلاب
0 0 3845 492

گام دوم انقلاب

0 0 3845

بیانیه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه العالی) در تأیید بیانیۀ رهبر معظم انقلاب به نام گام دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

بحمدالله 40 سال اول انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، دشمنان ما مخصوصا آمریکا 40 سال درباره ما دروغ گفتند و تهمت زدند و تهدید و تحریم کردند تا به عقیدۀ باطل خود نظام اسلامی را متزلزل سازند، گروهی که دست نشاندۀ خودشان هستند بر کشور ما حاکم کنند ولی حالا خودشان هم به اشتباهات و اوهام باطل خود پی بردند.

اکنون نوبت ماست که برای 40 سال آینده برنامه ریزی جامع و قوی و کاربردی داشته باشیم. تا بتوانیم از میان انبوه مشکلات به سلامت عبور کرده و موقعیت خود را در دنیا و منطقه تقویت کنیم.

بحمدالله اخیراً رهبر معظم انقلاب اسلامی بیانیه ای جامع و حساب شده و پرمعنی و راهگشا تحت عنوان گام دوم انقلاب که ناظر بر 40 سال آینده است، صادر کردند و پیداست روی آن فکر و دقت زیادی شده است.

این بیانیه تاکنون مورد استقبال گروه های زیادی واقع شده ولی می دانیم استقبال و تقدیر و تشکر به تنهایی کافی نیست، اکنون وقت آن است که کارگروه هایی برای هر یک از محورهای هفتگانۀ آن بیانیه تعیین شود و برای پیاده کردن اهداف این محورها برنامه نویسی کنند.

به عنوان مثال یکی از محورهای هفتگانۀ بیانیۀ مزبور، مسألۀ منابع انسانی و معادن زیرزمینی و روی زمینی کشور و فرصت های موجود آن است .

باید از گروهی که تخصص در این مسأله دارند دعوت شود تا این منابع را براساس آمار و نقشه و تصویر احصاء کرده و طرز صحیح استفاده از آن را تبیین کنند و راه اصلاح اشتباهات موجود را نشان دهند.

همچنین در مسائل اقتصادی که یکی دیگر از محورهای این بیانیۀ ارزشمند است از گروهی از اقتصاددان ها دعوت شود که دربارۀ برنامه های راهبردی آن دقیقاً بیندیشند، کاستی ها و ریشه ها و راه حل های اقتصاد بیمار موجود را ارائه دهند و شرح جامع و مستدل و مستندی برای آن بنویسند.

و نیز دربارۀ محور مربوط به گذشتۀ انقلاب چالش های گذشته و تجربیاتی که از آن می توان آموخت به وسیلۀ گروهی تحلیل گر تاریخ انقلاب روشن شود.

درمورد محور مربوط به مسائل فرهنگی و اخلاقی از گروهی از فضلا و اندیشمندان دعوت به عمل آید تا دربارۀ طرق اصلاح وضع فعلی و راه حل ها بیندیشند و شرح لازم را برای آن بنگارند و همچنین سایر محورهای هفتگانه این بیانیۀ مهم.

بدون شک باید از کسانی برای هر یک از این محورها دعوت شود که عشق به انقلاب و امید به آیندۀ آن و توان کارکردن علمی و تخصصی را دارا هستند و البته جوان ترها بهتر می توانند عهده دار این امور گردند.

و چه بهتر که یک گروه قوی و فارغ از مسائل جناحی این دعوت ها را بر عهده بگیرد و با جدیت و دقت آن را دنبال کنند.

سرانجام، آن متن پرارزش و این شرح، کتاب جامعی بوجود می آورد که می تواند راهگشا در 40 سال آینده و منبعی برای آگاهی از نقشه های راه برای مسئولان کشور گردد.

و چه بهتر که مسائل مربوط به رسانه ها و فضاهای مجازی و فرصت ها و تهدیدهایی که در آنهاست و راه نجات از تهدیدها و استفادۀ بهینه از فرصت ها در آن اضافه شود.

اینجانب به سهم خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر این بیانیه پرارزش و بسیار آموزنده تشکر می کنم و امیدوارم پیشنهادی که عرض کردم بتواند کمک به تأمین اهداف آن بنماید.

و در پایان باید از خداوند متعال کمک بخواهیم و با تمام وجود از ساحتش توفیق بطلبیم، زیرا بدون امدادهای او و عنایات اولیاءالله و امام عصر (ارواحنا فداه) نیل به این مقاصد مهم و پیروزی بر دشمنان سرسخت امکان پذیر نیست.

تاریخ انتشار: « 1397/12/08 »

Makarem.ir 5 سال قبل
لزوم توجه به طب سنتی
0 0 5029 163

لزوم توجه به طب سنتی

0 0 5029

دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانستند طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد لازم نیست شرط خواندن طب سنتی طب جدید باشد افرادی از همان کنکور شاخه طب سنتی را ادامه دهند و اساتیدش را تربیت کنند. یکی از راه حل مشکلات طب سنتی این است.
 

برای دیدن متن کامل خبر کلیک کنید

ایشان در ادامه بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانست و ابراز داشتند: اگر تاریخ علم را جزو دروس دانشگاهی قرار دهند معلوم می شود که بزرگان ما در زمینه طب و علوم دیگر حرف های مهمی برای گفتن داشتند و کتب بوعلی سینا سال ها در مراکز و دانشگاه های غرب تدریس می شد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند: دانشمندان مسلمان در زمینه علوم و در عرصه های مختلف جزو پیشگامان بوده اند؛ اما در دورانی نیز به دلائل مختلف دچار عقب ماندگی شده ایم، این مساله باید به درستی آسیب شناسی و برای نسل جوان و دانشجویان تبیین و جبران شود.

ایشان در ادامه با اشاره به موضوع طب سنتی فرمودند: طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: شاید عیب این است که افرادی بدون صلاحیت های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، باید برنامه ای ریخته شود که افراد واجد صلاحیت با دردست داشتن مدارک لازم وارد این صحنه شوند.
 

Makarem.ir 5 سال قبل
مدعیان دروغین اسلام
0 0 4657 258

مدعیان دروغین اسلام

0 0 4657

مدعیان دروغین اسلام

يكي از عجايبي كه اخيرا از سوي جمعي از سران عرب مشاهده كرديم اين است كه تصويب كردند حزب الله لبنان جزء گروه هاي تروريستي است. حزب اللهي كه در تاريخ عرب شجاعت و شهامت آنها بي نظير است و افسانه شكست ناپذيري رژيم صهيونيستي را درهم شكسته است.

رژيم صهيونيستي فورا از اين مصوبه استقبال كرد و گفت اين گروه از سران عرب پيشنهاد جالبي كردند، يكي از روزنامه ها هم نوشته بود جمعيت سران عرب سرسپرده اسرائيل شدند. اكنون رژيم صهيونيستي دبيركل اتحاديه عرب به طور غيررسمي است و بهترين نشانه اين است كه سرسخت ترين دشمنان رژيم صهيونيستي يعني حزب الله را تروريست ناميدند.

آنها بدانند هرگز نمي توانند با مصوبات شرم آور افتخارات حزب الله را پنهان كنند، حزب الله همچنان قهرمان مي ماند و آنها نام ننگي براي خود به جاي مي گذارند.

از خدا مي خواهيم به عظمت اسلام ريشه رژيم صهيونيستي و نوكران آنها را قطع كرده؛ عالم اسلام را از شر اين نوكران رژيم صهيونيستي رها و آتش هايي كه در كشورهاي اسلامي روشن شده خاموش كند.

Makarem.ir 4 سال قبل
نامه به مالک اشتر در مورد قیمت گذاری
0 0 4259 133

نامه به مالک اشتر در مورد قیمت گذاری

0 0 4259

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) کلام امیر المومنین علی (علیه السلام) به مالک اشتر در مورد قیمت گذاری: حاکم شرع باید قیمت را در نظر بگیرد و نرخی را بگذارد که فروشنده و خریدار ضرری به هم نزنند (1396/11/18)

Makarem.ir 5 سال قبل
جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها
2 0 4743 179

جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها

2 0 4743

جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)

Makarem.ir 5 سال قبل
عید نوروز و آداب آن
0 0 2702 294

عید نوروز و آداب آن

0 0 2702

مراسمی که برای عید گرفته می شود گاه با هوی پرستی آمیخته می شود. به طور کلی، آداب و رسومی که از پیشینیان مانده است در بسیاری موارد آداب خوبی است و رسول خدا (ص) نیز گاه آداب پیشین را تأئید می نمود ولی بعضی از آن آداب، خرافی است و باید آنها را کنار گذاشت. ما نمی توانیم چشم خود را بر روی واقعیت ها ببندیم و بگوییم: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى‌ أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى‌ آثارِهِمْ‌ مُقْتَدُونَ﴾

انسان باید عقل و هوش و قوه ی تشخیص خود را به کار اندازند و خوب را از بد تمییز دهد. از جمله آداب خوب، نظافت و خانه تکانی است و اصلا اولین کتاب در ابواب فقهی کتاب طهارت است. انسان باید ابتدا پاک شود و سپس در مسیر گام بر دارد.

از دیگر آداب خوب صله ی رحم است که در حدیث آمده است: صِلَةَ الرَّحِمِ‌ مَنْمَاةً لِلْعَدَدِ یعنی صله ی رحم موجب زیاد شدن عمر می شود. صله ی رحم کدورت ها را از بین می برد و موجب کم شدن دشمنی ها می شود.

تفریحات سالم نیز موجب آماده شدن بدن و اعصاب برای انجام وظائف و خدمت بیشتر می شود.

ولی گاه این مراسم، آلوده به مواردی مانند چشم و هم چشمی ها می شود یا اینکه افراد تشریفات را به رخ هم دیگر می کشانند و در تجمل پرستی مسابقه می دهد. یا اینکه محیط زیست را آلوده می کنند، در جنگل آتش روشن می کنند و مانند آن.

Makarem.ir 4 سال قبل
پیام به عزاداران
0 0 4120 128

پیام به عزاداران

0 0 4120

پيام حضرت آية الله العظمى مكارم شيرازى (مدّظلّه العالى) به مناسبت مراسم باشكوه عاشوراى حسينى

بسم الله الرحمن الرحيم

مراسم محرم و عاشورا از باشكوه‌ترين مراسم عزادارى و بزرگداشت در دنيا و محصول عشق و علاقه مردم به امام حسين (علیه السلام) و شهداى كربلاست، اما دشمن با عوامل نفوذى و برنامه‌سازى خود سعى دارد عظمت آن را مخدوش سازد؛ بنابراين لازم است كاملاً مراقب اين جريان بود.

از جمله اشعار و آهنگ‌هاى نامناسب كه قطعاً از عظمت اين مراسم خواهد كاست. مداحان عزيز مراقب باشند و اجازه ندهند تا دشمن از اين طريق ضربه زند.

مسأله قمه‌زنى كه يك حركت غيرمنطقى است و به صورت ابزار تبليغاتى در دست دشمن درآمده، بايد براى هميشه به فراموشى سپرده شود و بدون نياز به دخالت مسئولين انتظامى حذف شود.

عزاداران عزيز مى‌توانند بجاى آن، خون خود را به مراكز انتقال خون اهدا كرده تا بوسيله آن افرادى را از مرگ نجات دهند.

از ريختن خون قربانى در خيابان‌ها و مراكز عمومى جداً خوددارى شود كه هم اسباب آلودگى و نجاست مى‌شود و هم ضررهاى بهداشتى مهمى دارد.

اميدوارم همه عزيزان اين نكات را رعايت كنند.

والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته

ناصر مكارم شيرازى

Makarem.ir 4 سال قبل