رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت حجاب اسلامی؛ نشانۀ عظمت زنان

بیانات سیاسی

ویدئو 2

عاقبت امر ملاک است
0 0 4783 439

عاقبت امر ملاک است

0 0 4783

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله):
حدیث اخلاقی امروز ما حدیثی است از وجود خاتم الانبیا حضرت محمد(صل الله علیه و آله) در نهج الفصاحه:
شاخه ای در راه بود و مردم را اذیت می کرد شخصی آمد و آن را برطرف کرد به واسطه ی همین کار بهشت بر او واجب شد 
سوال: انسان وضعیت مختلف دارد؛ با وجود حالات بعد او که گاها در معصیت بوده باز بهشت بر او واجب شده؟
ملاک وضعیت پایان کاری افراد است نگوئید یک کار کوچک مثل این سبب می شود بهشتی شود و در اعمال ما بقی عمر آزاد است.
یک مسئله مهم دیگر تمسک برادران اهل سنت است در قرآن آمده رضی الله عنه و رضوا عنه حالا طلحه و زبیر آتش جنگی در بصره افروختند و چندین هزار نفر را کشتند آیا باز هم رضی الله عنه و رضوا عنه؟ 
ملاک حال فعلی اشخاص است پس هم جواب این روایت داده شد هم بحث بعضی از برادران مطرح می کنند و به عدالت صحابه معتقد می شوند که همین مشکلاتی برای آنها بوجود می آورد.

Makarem.ir 5 سال قبل
قم واتیکان نیست
0 0 3835 346

قم واتیکان نیست

0 0 3835

قم واتیکان نیست و نخواهد شد.

در زمان شاه هنگامى که بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع مى‌گذاریم و آن را به رسمیت مى‌شناسیم. براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهاى جهان بفرستد. هدف آن‌ها چه بود؟ این بود که مرجعیت و حوزه را به کلى منزوى کنند و لذا این پیشنهاد شدیداً رد شد.

اگر چنین چیزى صورت مى‌گرفت، مفهومش این بود که علما و مراجع، حق ندارند درباره ایران نظرى بدهند، زیرا از قبیل دخالت یک کشور بیگانه در امور داخلى ایران است. آنها نمى‌توانند از افراد خود کسى را به مجلس بفرستند یا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت کنند، چراکه تعلق به یک کشور دیگر دارند نه کشور ایران و نیز ائمه جمعه و مسئولین سیاسى عقیدتى و قضات و اساتید دانشگاه هیچ کدام نمى‌توانستند از حوزه علمیه قم انتخاب شوند، چون جزء کشور ایران نبودند. اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند باید گذرنامه بگیرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده کنند چون یک کشور بیگانه‌اند. عجب پیشنهاد خطرناکى بود.

متأسفانه اخیراً زمزمه این سخن از سوى بعضى شنیده شد که هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند

ما برخلاف این‌گونه حرف‌ها مى‌گوییم مرجعیت تعلق به تمام جهان اسلام و شیعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد کند. هنگامى که به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرین و سوریه و یمن دخالت مى‌کنید مى‌گفتیم مرجعیت مرز خاصى ندارد. مقلدین ما در تمام این کشورها هستند و ما حق داریم مصالح آن‌ها را تذکر دهیم و در نگرانى‌هاى آنها نگران باشیم. این عقیده کجا و عقیده واتیکان شدن قم کجا!

Makarem.ir 5 سال قبل