جریمه دیرکرد مدح امیرالمومنین علی علیه السلام نفاق آرامش آسان گیری در زندگی حمایت از کالای ایرانی

درس اخلاق

ویدئو 77

راه های نفوذ شیطان
0 0 728 154

راه های نفوذ شیطان

0 0 728

راه های نفوذ شیطان

یک از راه های نفوذ شیطان زینت دادن است و منظور همان وسوسه هاى شيطان است كه زشت را در نظر زيبا مى كند و يا با استفاده از عوامل مختلف خارجى اعمال زشت را زينت مى دهد.

«وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ».

Makarem.ir 1 سال قبل
شرکت در انتخابات؛ وظیفه شرعی و اجتماعی
0 0 171 678

شرکت در انتخابات؛ وظیفه شرعی و اجتماعی

0 0 171

حضرت آیت ‌الله العظمی مکارم ‌شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، سخنان مهمی درباره انتخابات بیان کردند.

ایشان با اشاره به برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، تصریح کردند: شرکت در انتخابات یک وظیفه شرعی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: اگر شرکت کنیم قدرت و قوت ما حفظ می شود، من تاکید می کنم حتی اگر فرضاً کسانی نظام را قبول نداشته باشند، اما به یقین کشور خود را قبول دارند و برای ماندن این کشور مسألۀ انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد همچنین اگر بعضی از افراد از بعضی نهادها گله داشته باشند و گلۀ آنها هم برحق باشد نباید از انتخابات قهر کنند؛ راهپیمایی روز 22 بهمن پشت دشمن را لرزاند؛ باید بار دیگر با حضور گسترده در پای صندوق های رای پشت دشمن را بلرزانیم.
معظم له در ادامه به بیان تفاوت های دموکراسی غربی با دموکراسی اسلامی پرداخت و فرمودند: در دموکراسی غربی خط قرمزی وجود ندارد، یک عده گردن کلفت زد و بند می کنند، افراد را می خرند، سرمایه داران افراد را می بینند و پول می دهند و زد و بند می کنند تا در آینده در خدمت منافعشان باشند و در نتیجه افراد سرمایه دار روز به روز قوی تر و افراد فقیر روز به روز ضعیف تر می شوند.

ایشان اظهار داشتند: در انتخابات غربی مسائل اخلاقی حاکم نیست، ما دموکراسی و انتخابات داریم اما دموکراسی و انتخابات ما اسلامی است، ما خطوط قرمز زیادی هم داریم؛ کسی که نامزد می شود باید «بینه و بین الله» خود را لایق این مسؤولیت بداند، اگر برای نام و شهرت و استفاده های مادی می رود این نخستین مخالفت با دستورات اسلام است.

حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌ شیرازی تاکید کردند: مردم هم که انتخاب می کنند باید سراغ افراد شایسته بروند و مسائل قومی، قبیله ای و جناحی نباید در این موضوع دخالت داشته باشد؛ جناح بندی در انتخابات درست نیست، باید معیار ما شایسته سالاری باشد.

 ایشان افزودند: برخی کاندیداها ممکن است با برخی ثروت مندان محلی زد و بند کنند که هزینه تبلیغاتشان را بدهند و آنها بعداً به ایشان خدمت کنند؛ باید از این امور پناه به خدا برد، این انحراف از اصول اسلامی و گناه کبیره است.

ایشان در ادامه به اهمیت رعایت نکات اسلامی و اخلاقی در مسائل تبلیغات انتخاباتی اشاره کردند.

معظم له در این زمینه با بیان این که در تبلیغات انتخاباتی دروغ گفته نشود، وعده های غیر عملی و نادرست داده نشود، ابراز داشتند: فرد باید به صورت صحیح به معرفی خود بپردازد، نکته دیگر این که تخریب دیگران به هر قیمتی که باشد حرام است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کردند: اخیرا گفته و شنیده می شود در فضاهای مجازی شروع به تخریب کرده اند، این مساله به هیچ وجه دینی نیست؛ نکته دیگر پرهیز از اسراف و تبذیر در مسائل تبلیغاتی است.

ایشان افزودند: کاری نکنیم که انتخابات سرچشمه اختلافات و عداوت ها در آینده شود، بعد از پایان انتخابات باید دوستانه به یکدیگر تبریک بگویند، من تاکید می کنم همه به موازین دینی، اخلاقی و اسلامی پایبند باشند.

معظم له اظهار داشتند: مردم را نباید مایوس کرد، غلو هم نباید کرد، ما بدون شک مشکلاتی داریم اما افتخارات و دستاوردهای زیادی هم داریم که مایه مباهات است، امنیت این کشور در هیچ کجا نیست؛ اداره کردن کشور در شرایط سخت تحریم کار ساده ای نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی یادآورشدند: امیدواریم همه به این نصایح عمل کنند و هر کس هر عقیده ای داشته باشد، در پای صندوق های رای حاضر شود؛ امیدواریم خداوند متعال به مردم توفیق دهد آبروی نظام، اسلام و دین را در این انتخابات حفظ کنند و این انتخابات پیروزی های فراوانی در آینده داشته باشد.

Makarem.ir 134 روز قبل
توقّف در حوزه
0 0 189 510

توقّف در حوزه

0 0 189

یکی از مشکلات حوزه این است که آقایان در حوزه و قم می‌مانند، خیلی ها تا آخر عمر در قم هستند در حالی که نه استاد هستند، نه مؤلف و نه مرجع تقلید، بلکه مادام العمر محصل هستند و معلوم نیست چه زمانی می خواهند به رسالت اصلی خود که همان تبلیغ دین و تبیین معارف اسلام و هدایت مردم است جامه عمل بپوشانند.
الان غالب شهرستان ها از حضور علما خالی شده و این مساله به هیچ وجه درست نیست و مشکلات متعددی را به دنبال دارد
این مرجع تقلید تصریح کرد: وقتی حضور روحانیت نباشد عرفان‌های کاذب، مذاهب ساختگی و نحله های فاسد رشد می‌کنند، اما وقتی یک نظارتی از سوی روحانیون باشد وضعیت شهرستان‌ها و مناطق متفاوت خواهد بود؛ حضور و ورود روحانیت به هر نقطه ای از مفاسد جلوگیری می کند.
وی خواستار چاره اندیشی همه در این خصوص شد و خاطرنشان کرد: ممکن است این سخن باب میل برخی نباشد، باید انسان بنشیند و فکر کند می خواهد در حوزه چه کار کند، اگر کاری در حوزه قم نمی تواند انجام دهد و در شهرستان ها می تواند انجام دهد باید این کار را انجام دهد.

نه تنها شهریه افرادی که به طرح هجرت و تدریس و تبلیغ به شهرستان ها می روند نباید قطع شود بلکه باید مورد حمایت ویژه نیز قرار گیرند، امیدوارم این مساله مورد توجه همگان قرار گیرد.

علما مرزبانان هستند، نباید مرزهای کشور اسلامی را خالی نگه داریم، اسلام فقط قم نیست، خادمان اسلام تنها ساکنان قم نیستند، چگونه در مسائل نظامی یک عده در تهران هستند، یک عده در شهرستان ها و یک عده در مرزها هستند؛ در حوزه نیز باید همین گونه باشد و اجازه ندهیم دشمنان و معاندان و بدخواهان از خالی ماندن شهرستان ها از روحانیت سوء استفاده کنند.

 

Makarem.ir 127 روز قبل
شروع درس با قوت
0 0 158 208

شروع درس با قوت

0 0 158

يَا يَحْيَىٰ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ ۖ وَآتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيًّا

چون زکریا ذکر تسبیح و نماز کرد ما به او یحیی را عطا کردیم و چون سه ساله شد به وی خطاب کردیم که "ای یحیی، تو کتاب آسمانی ما را به قوت (نبوت) فراگیر"، و به او در همان سن کودکی مقام نبوت بخشیدیم.

با نشاط و قوت درس ها رو شروع کنید و امروز تحصیل علوم دینی از همه چیز واجب تر است چون دشمنان اسلام را مزاحم منافع خودشون میدانند.

Makarem.ir 134 روز قبل
اخلاق حسنه
0 0 139 420

اخلاق حسنه

0 0 139

رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در روایتی می فرماید: أفضل‌ المؤمنين‌ إسلاما من سلم المسلمون من لسانه و يده و أفضل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا.

پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این حدیث برترین مسلمان از لحاظ اسلام و برترین مؤمن از لحاظ ایمان بیان می کند.

حضرت نمی فرماید برترین مسلمان کسی است که نماز و روزه و سایر تکالیف واجب و مستحب را انجام دهد بلکه به یک مسأله ی اجتماعی اشاره می کند و آن اینکه مسلمانان از زبان و دست او در امان باشد.

در این روایت لسان بر ید مقدم شده است این نشان می دهد که خطراتی که زبان دارد از خطرات دست بیشتر است.

متأسفانه در زمان ما، به وسیله ی فضاهای آلوده ی مجازی بسیاری از افراد در مورد گروه بسیار دیگری بدگویی می کنند و به تدریج قبح این مسأله دارد از بین می رود.

همچنین برترین مؤمن بودن در ایمان به این است که انسان اخلاقش خوب باشد و با حسن خلق با دیگران رفتار کند. با حسن خلق می توان دنیا را تصرف کرد و بدترین دشمن انسان را با اخلاق خوب و محبت و با ادبیات صحیح می توان جذب کرد.

جالب اینکه این سخن را رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) 1400 سال قبل بیان کرده است.

گاه یک اشتباه در حسن خلق موجب قتل می شود. مثلا دو ماشین با هم تصادف می کنند و بینشان خشونت بالا می رود و ای بسا چاقو بکِشند و یدیگر را به قتل برسانند. گاه به سبب یک ناراحتی خانواده ها از هم پاشیده می شود.

Makarem.ir 104 روز قبل
سعادت در آرامش است
0 0 632 57

سعادت در آرامش است

0 0 632

سعادت در آرامش است

حفظ مقام و مال زحمت فراوانی دارد و نیاز به مراقبت دارد ولی سعادت در آرامش است. این آرامش در سایه ایمان و قناعت حاصل می‌شود.

Makarem.ir 1 سال قبل
محروم از آتش!
0 0 450 469

محروم از آتش!

0 0 450

برخورد صحیح مومنین با یکدیگر

پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در حدیثی می فرماید: ألا أخبركم بمن يحرم عليه النّار غدا؟ على كلّ هيّن ليّن قريب سهل.

کسی که دارای چهار صفت باشد آتش جهنم بر او حرام است

انسانی که سخت گیر نباشد، آسان بگیرد، با مردم نزدیک باشد و با سهولت کارها را انجام دهد.

بسیاری از مشکلاتی که در جامعه ایجاد می شود مربوط به سخت گیری هاست. در دستورات اسلام آمده است که اگر کسی در معامله ای پشیمان شد و خوستار اقاله کند از او قبول کنند. این گونه نباشد که بگویند: جنس فروخته شده پس گرفته نخواهد شد.

یا مثلا کسی بدهکار است و به خاطر تهیه ی جهیزیه و بیماری و مانند آن گرفتار شده است و نمی تواند دین خود را پرداخت کند. انسان خوب است که با او مماشات کند و زمان وصول دین را به تأخیر بیندازد.

یا مثلا کسی سفارش کرده که در منزل غذایی تهیه شود ولی آن غذا تهیه نشده است که نباید عصبانیت به خرج داد. در محیط خانه نه زن باید به شوهر سخت بگیرد و نه شوهر به زن و نه فرزندان به یکدگر.

این گونه نباشد که اگر کسی از سفر آمد و همسایه اش به دیدن او نیامد او هم تلافی کند و اگر همسایه اش از سفر آمد به دیدن او نرود.

بسیاری از مشکلات اجتماعی با همین آسان گیری حل می شود. البته انسان باید در امورات خود نظم داشته باشد و بدهی های خود را سر وقت بدهد ولی اگر مشکلی برایش پیش آمد طرف مقابل نباید سخت بگیرد.

جالب اینکه این روایات و امثال آن طرز زندگی در دنیا را برای ما روشن می کند و این گونه نیست که روایات فقط به جنبه ی آخرت پرداخته باشند.

اطباء تصریح می کنند که بیشترین امراض بر اثر استرس ها پدید می آید. این استرس ها در سایه ی سخت گیری ها به وجود می آید. بنا بر این اگر افراد آسان بگیرند از استرس رهایی می یابند

Makarem.ir 1 سال قبل
نژاد پرستی ممنوع
0 0 478 590

نژاد پرستی ممنوع

0 0 478

نژاد پرستی ممنوع

رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در حدیثی می فرماید: إذا أتى أحدكم خادمه بطعامه قد كفاه علاجه و دخانه فليُجلسه معه فإن لم يُجلسه معه فليُناوله أكلة أو أكلتين.

علاج به معنای پختن و زحمات پختن است و «دخان» دودی است که هنگام پختن ایجاد می شود

یعنی اگر کسی خادمش برایش غذا درست کرد و بوی غذا به مشام خادمش رسید، هنگام غذا خوردن خادم خود را کنار خود بنشاند و اگر این کار را نکرد لا اقل یکی دو لقمه به او بدهد.

یکی از مشکلاتی که بشر در طول تاریخ داشته و امروز هم به صورت دیگری در حال اجرا شدن است مسأله ی اختلاف طبقاتی است. یک عده طبقه ی بالای جامعه بودند و یک عده در طبقه ی پائین به صورت کلفت و برده بودند و حال آنکه بشر از یک پدر و مادر هستند و همه از نظر انسانیت مساوی هستند.

در جامعه ی آمریکایی این فاصله در میان سفید پوستان و سیاه پوستان وجود دارد؛ حقوق آنها را هم مساوی نیست و سیاه پوستان را می کشند و آنها را به برخی از محافل خود و ارادات راه نمی دهند.

آن روز که رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: «الا لا فضل لعربيّ على عجمىّ و لا لعجمىّ على عربىّ و لا لأسود على أحمر، و لا لأحمر على اسود إلا بالتّقوى‌» هنگامی بود که عرب خود را بسیار بالا می دید.

حتی در عمل هم مسلمانان سعی کردند که این حکم کلی را پیاده کنند. مثلا اذان گوی پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) یک سیاه پوست بود که همان بلال حبشی باشد. همچنین اسلام برای آزادی بردگان بسیار زحمت کشید.

در حدیث محل بحث نیز نفی فاصله ی طبقاتی که بین خادم و مولی و کارگر و کارفرما است مطرح می باشد.

در روایت آمده است که هنگامی که برای امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) سفره می انداختند می فرمود که خدم و حشم او بیایند و سر سفره بنشینند.

این اخلاقیات نوعی معجزه برای پیامبر (صلّی الله علیه وآله وسلّم) مطرح می شود زیرا در آن محیطی که جز خشونت و آداب جاهلی و فخر و تکبر چیزی نبود چنین آدابی توسط ایشان سر بلند کند.

Makarem.ir 1 سال قبل
زیان کار ترین مردم
0 0 491 131

زیان کار ترین مردم

0 0 491

رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در روایتی می فرماید: أخسر النّاس صفقة رجل أخلق بدنه في آماله و لم يساعده الأيّام على أمنيّته فخرج من الدّنيا بغير زاد و قدم على اللَّه تعالى بغير حجّة.

رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم) در این روایت به زیانکار ترین مردم اشاره می کند و می فرماید: کسانی که تمام نیروهایشان را برای رسیدن به آمال و هوی و هوس هایشان صرف می کنند و بالاخره به آنچه می خواهند نمی رسند. آنها از این دنیا خارج می شوند در حالی که دستشان خالی است و هیچ زاد و توشه ای ندارند و وارد بر خداوند در عرصه ی محشر می شوند و هیچ دلیل و برهانی برای این کارشان ندارند.

Makarem.ir 1 سال قبل
شاخه های مردم آزاری
0 0 507 81

شاخه های مردم آزاری

0 0 507

از شاخه های مردم آزاری توهین، دروغ و تهمت است.

برخی در فضای مجازی به اشخاص دیگر توهین، دروغ، تهمت و هتک حرمت می کنند و این یک نوع مردم آزاری است.

بازی کردن با آبروی مردم مانند بازی کردن با خون مردم است.

Makarem.ir 1 سال قبل
عاقبت امر ملاک است
0 0 733 439

عاقبت امر ملاک است

0 0 733

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله):
حدیث اخلاقی امروز ما حدیثی است از وجود خاتم الانبیا حضرت محمد(صل الله علیه و آله) در نهج الفصاحه:
شاخه ای در راه بود و مردم را اذیت می کرد شخصی آمد و آن را برطرف کرد به واسطه ی همین کار بهشت بر او واجب شد 
سوال: انسان وضعیت مختلف دارد؛ با وجود حالات بعد او که گاها در معصیت بوده باز بهشت بر او واجب شده؟
ملاک وضعیت پایان کاری افراد است نگوئید یک کار کوچک مثل این سبب می شود بهشتی شود و در اعمال ما بقی عمر آزاد است.
یک مسئله مهم دیگر تمسک برادران اهل سنت است در قرآن آمده رضی الله عنه و رضوا عنه حالا طلحه و زبیر آتش جنگی در بصره افروختند و چندین هزار نفر را کشتند آیا باز هم رضی الله عنه و رضوا عنه؟ 
ملاک حال فعلی اشخاص است پس هم جواب این روایت داده شد هم بحث بعضی از برادران مطرح می کنند و به عدالت صحابه معتقد می شوند که همین مشکلاتی برای آنها بوجود می آورد.

Makarem.ir 1 سال قبل
رفع مانع از جادّه مسلمین
0 0 753 136

رفع مانع از جادّه مسلمین

0 0 753

رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) می فرمایند:

الإِسلامُ بضْعٌ وسَبْعُونَ بَاباً، أفْضَلُها قَوْلُ لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ، وأَدْناها إماطَةُ الأذَى عَنِ الطَّرِيقِ

اسلام چند باب دار:د افضل آن توحید است و کم ترین آن رفع مانع از راه مسلمین است.

مرحوم شیخ حر عاملی بابی در این زمینه تاسیس کرده است.

Makarem.ir 1 سال قبل