روز مادر مبارک باد حدیثی در حالات امام باقر و کار کردن , و برخورد با صوفی حدیث امام صادق علیه السلام در مورد کار کردن جوانان بازنشسته شدن از شغلی معناش بی کاری نیست. حضور خانم ها در زیارت اربعین توصیه معظم له برای خلاصه کردن کار دولت در سه چیز

موشـن گرافیک

ویدئو 26

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت اول
0 0 23574 121

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت اول

0 0 23574

عده زیادی از ما موظفیم که روزهای ماه مبارک رمضان رو روزه بگیریم. یعنی برای اطاعت از فرمان خدا، از سپیده صبح تا وقت مغرب از چیزهایی که روزه رو باطل می کنه اجتناب کنیم. البته واجبه که احتیاطا مقداری قبل ازاذان صبح تا کمی بعد از اذان مغرب از مبطلات روزه، اجتناب کرد.

یکی از شرایط روزه، نیته. البته لازم نیست نیت رو به زبون بیاریم و یا اینکه تو ذهنمون مرور کنیم. همینکه در نظرمون باشه که امروز برای اطاعت از فرمان خدا  کارهایی که روزه رو باطل می کنه ترک می کنیم کفایت می کنه. اگر خدای ناکرده، کسی در نیت روزه مبتلا به ریا بشه، بنا بر احتیاط واجب باید روزه خودش  رو به اتمام برسونه و مجددا اون رو قضا کنه.

برای نیت، زمان دقیقی مشخص نشده، در مورد روزه واجب معین، مثل روزه های ماه مبارک رمضان هر موقع تا قبل از اذان صبح می شه نیت کرد حتی بهتره علاوه بر نیت هرروزه، در شب اول ماه برای کل ماه هم نیت کرد. اما برای روزه واجب غیر معین مثل روزه قضای ماه رمضان یا روزه کفاره، تا ظهر می شه نیت کرد البته به شرط اینکه کاری انجام نداده باشه که روزه را باطل می کنه. ولی در مورد روزه مستحبی اگه احکام روزه رعایت شده باشه، تا قبل از غروب برای نیت فرصت هست

Makarem.ir 20 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت دوم
0 0 16854 154

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت دوم

0 0 16854

اگه کسی بخاد روزه بگیره باید نوع اونو بدونه مثلا روزه مستحبیه، یا نذر و یا روزه قضائی

البته در مورد ماه مبارک رمضان واضحه روزه به نیت روزه واجب ماه مبارک رمضان گرفته میشه .

حتی لازم نیست کسی توی نیتش مشخص کنه که مثلا امروز روز اول ماهه یا روز دوم ماه! اگه مشخص هم کرده باشه بعد بفهمه اشتباه مشخص کرده ، باز روزش درسته

حتی اگه اصلا ندونه که وارد ماه مبارک رمضان شدیم و یا فراموش کرده و به یه نیت دیگه روزه گرفته،روزه اون به عنوان روزه ماه رمضان به حساب میاد

ولی اگه فراموش کرده یا نمیدونسته که ماه رمضانه بخاطر همین روزه نگرفته وبعد از ظهر متوجه ماه رمضان بشه و یا قبل از ظهر  در حالیکه افطار کرده متوجه بشه باید به احترام ماه رمضان تا وقت افطار ، مبطلات روزه رو انجام نده و بعدا روزه رو قضا کنه

اما در مورد کسی که در ماه رمضان عمدا نیت روزه غیر ماه رمضان داشته باشه و میدونسته که در ماه رمضان روزه غیر ماه رمضان صحیح نیس کلا به هر نیتی روزه گرفته روزش باطله حتی روزه اون روز ماه رمضان رو هم باید قضا کنه

Makarem.ir 20 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت سوم
0 0 11201 141

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش اول: نیت -قسمت سوم

0 0 11201

بعضی از روزهای سال، روزه گرفتن ثواب بیشتری داره اما باید مواظب بود تا وقتی که روزه واجب یا قضای روزه بر ذمه باشه، نمیشه به نیت روزه مستحبی روزه گرفت.ولی اگه کسی  فراموش کنه که روزه واجب بر ذمه داره وروزه مستحبی بگیره و قبل از ظهر به یادبیاره باید نیتش رو به نیت روزه واجب برگردونه اما اگه بعد از ظهر متوجه روزه واجب بشه روزش باطله.  در این بین، یوم الشک احکام متفاوتی داره.

یوم الشک به روزی می گن که معلوم نیست روزه آخر ماه شعبانه یا روز اول ماه رمضان .و برای همین روزه گرفتن این روز واجب نیست

اگر هم کسی بخواد روزه بگیره باید به نیت روزه مستحبی و یا روزه واجبی که بر ذمه داره روزه بگیره  که دراینصورت  اگه بعدا معلوم بشه یوم الشک، اول ماه رمضان بوده، روزه اون به عنوان روزه ماه رمضان محسوب میشه

اما اگر در بین روز مطمئن بشه که اول ماه رمضانه باید فورا نیتش رو به نیت روز اول ماه رمضان برگردونه

چند نکته:

1- اگه کودکی در ماه رمضان و پیش از اذان صبح بالغ  بشه باید اون روز رو روزه بگیره ولی اگه بعد از اذان بالغ بشه و مبطلات روزه رو انجام نداده باشه بنابر احتیاط واجب باید نیت روزه کنه  وروزه رو ادامه بده و بعدا هم مجددا قضا کنه

2- اگه بیماری که از روزه معاف شده، پیش از ظهر بهبود پیدا کنه و کاری که روزه رو باطل می کنه انجام نداده باشه باید نیت روزه کنه و بنابر احتیاط واجب مجددا قضا کنه ولی اگر بعد از ظهر خوب بشه روزه اون روز واجب نیس و فقط باید قضای اون رو به جا بیاره

3- کافری که پیش از اذان ظهر در ماه رمضان مسلمان بشه و مبطلات روزه روانجام نداده باشه بنابر احتیاط واجب فقط روزه رو ادامه بده و لازم نیس اون رو قضا کنه

Makarem.ir 20 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت اول
0 0 4540 159

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت اول

0 0 4540

خوردن و آشامیدن

اولین مبطل روزه که بیشتر با اون مواجه هستیم خوردن و آشامیدنه . طبیعتا هرچیزی چه خوردنی معمولی مثل آب و نان و چه چیزهای غیرمعمول مثل برگ درختان چه کم باشه چه زیاد اگه عمدا خورده بشه روزه باطل میشه

ولی اگه خوردن و آشامیدن از روی فراموشی و یا به صورت ناخودآگاه باشه روزه باطل نمیشه

البته فروبردن آب دهان مبطل روزه نیست. حتی اگه خیال ترشی و از این قبیل مزه ها هم به وجود بیاد میشه آب دهان رو فرو برد.

همچنین اخلاط سرو سینه رو هم تا وقتی وارد فضای دهان نشده میشه فرو برد اما اگه وارد فضای دهان بشه بنا بر احتیاط واجب باید اون رو بیرون ریخت

بنابراین اگه کسی عمدا اخلاط رو فرو ببره حکم کفاره عمد داره برای همین اگه اخلاط وسط نماز وارد فضای دهان روزه داری بشه و اون فرد دستمال به همراه نداشته باشه میتونه نمازش رو بشکنه

کسانی هم که دچار خونریزی بینی میشن نگران نباشن چون این اتفاق سبب ابطال روزه نمیشه مگه اینکه خون وارد فضای دهان بشه و عمدا فرو برده بشه  ویا اینکه با بالاگرفتن سر و یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق بشه

محدوده فضای دهان هم به فضای بین دو لب تا مخرج حرف خ گفته میشه

در مورد برخورد زبان به لب هم اگه لب قبلا مرطوب نبوده و یا آغشته به چیزی مثل مواد آرایشی نبوده باشه مشکلی ایجاد نمیشه    

کارهایی مثل جویدن غذا برا کودکان، چشیدن غذا ، شست وشوی دهان با آب یا دارو، به طور معمول اگه موادی فرو برده نشه مبطل روزه نیست حتی اگه مواد  بدون اراده به حلق برسه هم اشکالی نداره

ولی اگه کسی از اول بدونه این کار سبب میشه مواد به حلق برسه و مرتکب بشه، روزش باطله و علاوه بر قضا، کفاره هم واجب میشه

همچنین استفاده از مواردآرایشی، و سرمه هم سبب ابطال روزه نمیشه. وفقط در مورد سرمه اگه بو یا مزه اون به حلق برسه استفاده از اون مکروهه

ولی جویدن آدامس روزه رو باطل میکنه. چون ذرات آدامس کم کم جداشده و وارد حلق میشه.

Makarem.ir 20 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت دوم
0 0 5607 118

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت دوم

0 0 5607

برای روزه دار، خوردن سحری مستحبه ولی اگه در حین خوردن سحری وقت اذان صبح وارد بشه  باید همه مواد داخل دهانش رو بیرون بریزه چرا که اگه عمدا فرو بده روزش باطله و حتی کفاره هم واجب میشه

البته بهتره کسی که میخاد روزه بگیره  از قبل، زمان اذان رو بررسی کنه  چرا که اگه با اطمینان از اینکه هنوز اذان نشده مشغول خوردن سحری بشه ولی بعدا متوجه بشه بعد از اذان هنوز از سحری دست نکشیده در اینصورت روزش درسته

بهتره که روزه دار بعد از خوردن سحری و قبل از اذان دندانهاشو تمیز کنه. و اگه بدونه غذایی که لای دندان ها باقی مونده در طول روز خورده میشه احتیاط واجب اینه که حتما اون غذا رو خارج کنه .

در غیر اینصورت اگه اون ماده غذایی فرو برده بشه باید روزه رو تا افطار به تمام برسونه و مجددا قضا کنه

البته باقی بودن طعم و بوی غذا در دهان اشکالی برای روزه ایجاد نمیکنه

مسواک زدن  وخلال کردن و وارد کردن اشیاء به داخل دهان در طول روز به خودی خود مانعی نداره. البته باید مراقب بود اگه اون وسیله  از دهان خارج بشه و با همان رطوبت دهان مجددا وارد دهان بشه نمیشه آب دهان رو فرو برد مگه اینکه رطوبت قبلی انقدر کم باشه که در آب دهان  ناپدید بشه  .و در مورد مسواک زدن با خمیردندان باید مراقب بود کل ماده خمیردندان از دهان خارج بشه

Makarem.ir 20 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت سوم
0 0 5252 161

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت سوم

0 0 5252

همه بیماری ها انسان رو از گرفتن روزه معاف نمیکنه. مثلا ممکنه روزه داری بتونه با تغییر ساعت مصرف دارو به قبل از اذان صبح و بعد از اذان مغرب روزشو بگیره،که دراینصورت واجبه که روزه بگیره ولی اگه اینکار به ضرر بدنش باشه نمیتونه.و نباید روزه بگیره.

یا ممکنه روزه دار بر اثر کار یا فعالیت بیش از حد دچار ضعف بشه  ولی این ضعف سبب نمیشه که اجازه افطار روزه رو پیدا کنه مگه اونکه اونقدر شدت ضعف ویا تشنگی زیاد بشه که تحمل اون بسیار سخت بشه یا ترس بیماری یا مرگ به وجود بیاد که دراینصورت میتونه یه مقدار غذا یا آب استفاده کنه  و بقیه روز رو از خوردن و آشامیدن اجتناب کنه و اگه این اتفاق در روزه واجب رخ داده باشه باید بعدا هم قضای این روزه را بجا بیاره  

بعضا ممکنه یه روزه دار بیمار ، با یک تزریق عضلانی بهبود پیدا کنه. البته روزه دار نمیتونه تزریق وریدی انجام بده و اگه احیانا تزریق وریدی از نوع تزریق خون باشه باید روزه رو به اتمام برسونه وبنا بر احتیاط واجب مجددا اون رو قضا کنه. اما هرنوع تزریق عضلانی در روزه خللی ایجاد نمیکنه.

همچنین استفاده از شیاف مبطل روزه نیس ولی بنابر احتیاط برای روزه دار مکروهه

ممکنه روزه داری خدای ناکرده احتیاج به دیالیز داشته باشه در اینصورت اگه دیالیز باعث بشه از خونش چیزی کم بشه روزش صحیحه ولی اگه سبب بشه که خونش  تعویض بشه یا چیزی به اون اضافه بشه بنابراحتیاط واجب قضای اون روز رو باید به جا بیاره

مراجعه به دندانپزشک هم به خودی خود مانعی نداره ولی باید مراقب بود چیزی فرو برده نشه .حتی اگه کسی اطمینان پیدا کنه که با پانسمان دندان خون دهان فرو برده نمیشه و اقدام به پانسمان کنه ولی سهوا خون فرو برده بشه ، در این مورد هم روزه باطل نمیشه

همچنین انجام آزمایش سونوگرافی در صورتی که چربی یا موادی به دستگاه نزده باشن روزه رو باطل نمیکنه

استفاده از قطره چشم هم مبطل روزه نیست مگه اینکه وارد فضای دهان بشه و عمدا فروبرده بشه

اما استفاده از قطره گوش وبینی برای کسی که یقین داره قطره به فضای حلق میرسه وفرو میره اشکال داره

Makarem.ir 20 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت چهارم
0 0 151 135

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت چهارم

0 0 151

آموزش احکام. مبطلات روزه. قسمت چهارم

همینطور که خوردن و آشامیدن باعث ابطال روزه میشه فرودادن گرد و غبار غلیظی که به حلق رسیده و تبدیل به گل شده هم روزه رو باطل میکنه

برای همین کسانی مثل زحمتکشان شهرداری که در معرض گرد و غبار هستن باید مراقب باشن که روزشون باطل نشه

به طور کلی اگه روزه دار میخاد به جایی بره که احتمال میده غبار یا دود به حلقش برسه باید احتیاط کنه و به اون مکان نره مگه اینه مطمئن باشه غباری به حلقش نمیرسه

یا فراموش کنه که روزس یا اینکه فراموش نکرده ولی در عین مراقبت و اطمینان، بی اختیار و یکباره غباری به حلقش برسه که دراینصورت روزش باطل نمیشه

فرقی نمیکنه چه نوع غباری وارد حلق بشه.همه غبارها چه غبار چیزهایی مثل خاک  که خوردن اون حرامه وچه غبار چیزهایی مثل آرد که خوردن اون حلاله مبطل روزه هستن.

حتی دودها هم سبب ابطال روزه میشن. مثلا استعمال دخانیات علاوه بر اونکه حرامه بنابراحتیاط واحب دودش روزه رو باطل میکنه واگه روزه داری از دخانیات استفاده کنه هم باید روزه رو قضا کنه و هم به کفاره عمد عمل کنه

بخور دادن با بخار غلیظ هم مبطل روزس حتی بخور با بخار غیر غلیظ هم بنابر احتیاط واجب روزه رو باطل میکنه

ولی دوش گرفتن ایرادی نداره حتی اگه فضای حمام رو بخار گرفته باشه و بخار حمام عمدا استنشاق بشه باز اشکالی در روزه به وجود نمیاد.اما اگه دوش گرفتن باعث ضعف روزه دار بشه کراهت داره

کسانی هم که احتیاج به استفاده از اسپری آسم دارن نگران نباشن چون اسپری آسم فقط نوعی گازه و مبطل روزه نیست

خوشبخو کننده های دهان هم اگه مثل اسپری های آسم فقط به صورت هوا وارد دهان بشه روزه رو باطل نمیکنه و به تبع اون طبیعتا استفاده از عطرو وبوی خوش هم برای روزه داران اشکالی نداره اما بوییدن گیاهان معطر در حال روزه مکروهه

Makarem.ir 11 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت پنجم
0 0 188 131

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت پنجم

0 0 188

آموزش احکام. مبطلات روزه. قسمت پنجم

اگه کسی به خدای متعال، ، ائمه معصومین و انبیاء الهی نسبت دروغ بده بنابر احتیاط واجب روزش باطله.

فرقی هم نمیکنه که دروغ گفته بشه یا نوشته بشه و یا با زبان اشاره بیان بشه. به هر روش و به هر شکلی این اتفاق بیفته روزه اشکال داره.   .

 حتی اگه قرآن هم عمدا غلط خونده بشه و به کلام خدا نسبت داده بشه روزه باطل میشه

اگرهم کسی  بخاد خبر مشکوکی از خداوند یا انبیاء یا معصومین  نقل بکنه که نمیدونه راسته یا دروغ باید بگه این حرف رو کی گفته یا توی کدوم کتاب نوشته شده

ولی اگه میدونه که این خبر دروغه حق گفتن نداره و حتی اگه اسم صاحب خبر رو هم ببره باز روزش باطله

البته نسبت دادن کلام یه امام به یه امام دیگه در روزه اشکالی ایجاد نمیکنه

گاهی ممکنه یه سخنی با اطمینان به اینکه حرف درستیه گفته بشه ولی بعدا معلوم بشه که راست نبوده که دراینصورت روزه صحیحه اما اگه حرف دروغی به خدا یا انبیا یا معصومین نسبت داده بشه و بعدا معلوم بشه درست بوده روزه اشکال داره

ممکنه کسی خدای ناکرده احکام شرعی روعمدا   اشتباه به مردم بگه که اگه منظورش نسبت دادن این حکم به خدا یا پیامبر باشه هم حرامه هم روزش باطله

ولی اگه تصمیم داشته این حکم رو به یک مجتهد نسبت بده یا از حکم مطمئن نبوده و بعدا فهمیده غلط گفته روزش درسته ولی کارحرامی مرتکب شده

علاوه بر نسبت دروغ به خدا، شرک به خدا هم مبطل روزس .و به طور کلی این اعمال هم روزه رو باطل میکنه و هم حرامه و اگه کسی خدای ناکرده مرتکب این اعمال بشه باید توبه کنه اما توبه باعث نمیشه که روزه باطل نشه

Makarem.ir 11 روز قبل
پرهیز از عمل بدون علم
0 0 9913 86

پرهیز از عمل بدون علم

0 0 9913

امام‏ جواد عليه السلام می فرمايد:

مَنْ عَمِلَ عَلى‏ غَيْرِ عِلْمٍ أَفْسَدَ أَكْثَرَ مِمّا يُصْلِحُ‏

آن كس كه بدون علم و آگاهى عمل كند، بيش از آنچه اصلاح می كند فساد خواهد كرد.

زيان جهل و نادانى تنها به اين قسمت محدود نمى‏شود كه انسان به ارزش‏هاى واقعى زندگى و حيات نمى‏رسد، بلكه فساد و تبهكارى ناشى از ندانم كارى‏ها خطر بزرگترى است كه در انتظار عاملان بدون علم است.

در اين موقع است كه شخص نادان مى‏خواهد به فرزند خود نيكى كند، او را به بدبختى مى‏كشاند، مى‏خواهد به اسلام خدمت كند آبروى دين و مذهب را مى‏برد، مى‏خواهد صلح و صفا در ميان مردم ايجاد كند، دامن به آتش اختلاف و نفاق مى‏زند، خلاصه خرابكارى و فساد او در هر زمينه بيش از اصلاح خواهد بود.

Makarem.ir 75 روز قبل
ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام
1 0 13824 140

ولادت با سعادت امام حسین علیه السلام

1 0 13824

امام‏ حسين‏ عليه السلام می فرمايند:

مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِيَةِ اللَّهِ كانَ أَفْوَتُ لِما يَرجُوا وَ اسْرَعُ لِما يَحْذِرُ

آن كس كه انجام كارى را از طريق عصيان پروردگار بطلبد، آنچه را كه اميد دارد، زودتر از دست مى‏دهد؛ و از آنچه مى‏ترسد زودتر در آن واقع مى‏شود!

بعضى چنين می پندارند كه اگر از وسايل نامشروع براى رسيدن به اهدافشان بهره بگيرند، زودتر به مراد می رسند، در حالى كه حديث فوق می گويد، مراد خود را زودتر از دست می دهند و در چاله ‏هايى كه از آن وحشت دارند زودتر می افتند، فی المثل از تحصيل ثروت نامشروع آرامش می طلبد در حالى كه قبل از هر چيز در شعاع آن- آرامش را از دست می دهد، و گرفتار پريشانیها و اضطراب‏ هايى كه از آن وحشت داشت، می شود.

کتاب 150 درس زندگی اثر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

Makarem.ir 45 روز قبل
بعثت پیامبر مهربانی ها صلی الله علیه و آله و سلم
0 0 24592 96

بعثت پیامبر مهربانی ها صلی الله علیه و آله و سلم

0 0 24592

مهمترین اهداف بعثت انبیاء که در روایات به آنها اشاره شده عبارتند از: دعوت انسانها به توحید و یگانه پرستی؛ ابلاغ دستورات الهی و راهنمایی انسانها به منافع و مصالح حقیقی آنها؛ بیدار کردن فطرت انسانی نسبت به پیمانها و نعمتهای الهی؛ تکمیل مکارم اخلاق و بشارت و انذار بندگان. به عنوان نمونه، پیامبر اسلام فرمود: «اِنَّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الاخْلاَقِ». 

Makarem.ir 44 روز قبل
ولادت با سعادت امام زین العابدین علیه السلام
0 0 23705 96

ولادت با سعادت امام زین العابدین علیه السلام

0 0 23705

امام‏ سجاد عليه السلام می فرمايند:

لا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ تَقَوى وَ كَيْفَ يَقِلِّ ما يُتقَبَّلُ

كارى كه با اخلاص و پرهيزگارى توأم باشد، هر قدر به ظاهر كم باشد، كم نيست، چگونه ممكن است عملى كه مقبول درگاه خداست، كم باشد؟!

قرآن مجيد مى‏گويد: «خداوند تنها اعمالى را می پذيرد كه با تقوا و نيّت پاك همراه باشد»، بنابراين بايد بيش از هر چيز به پاكى نيّت و اخلاص و تقوا توجه كرد نه به كميّت عمل؛ زيرا چنين عملى هر قدر هم كم باشد، پر ارزش است، چون مقبول درگاه خداست. آيا عملى كه مقبول درگاه او باشد، كم محسوب می شود!؟ كوتاه سخن اين‏كه، انبوه اعمال تو خالى و ناخالص و رياكارانه، بی ارزش است و كم وزن، ذره ‏اى عمل پاك و خالص و صادقانه، پر ارزش است و سنگين قدر!

کتاب 150 درس زندگی اثر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

Makarem.ir 44 روز قبل