تحویل مستندات چاپ کتاب مستهجن به وزیر بهداشت نمکی توسط معظم له داد مردم از گرانی ها بلند است | قوه قضاییه قاطعانه با قاچاق و سوء استفاده های مالی برخورد کند آغاز به کار بعثه معظّم له در مدینه منوّره از امروز 1 مرداد ماه دشمنان در مقابل انقلاب راه به جایی نخواهند برد | عوامل تزلزل داخلی است دیدار رؤسای دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی دیدار اساتید، مسئولان و دانشجویان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم

موشن گرافیک

ویدئو 55

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-مسائل متفرقه
0 0 706 150

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-مسائل متفرقه

0 0 706

آموزش احکام.  مسائل متفرقه

چند نکته:1-به صورت کلی اگه کسی با عذر شرعی روزشو افطار کرد بنابر احتیاط واجب باید تا مغرب از مبطِلات روزه اجتناب کنه مگه کسانی که بر اثر سفر یا حیض یا بیماری روزشونو افطار کردن که این افراد مستحبه که تا مغرب از خوردن و آشامیدن اجتناب کنن

2-خوردن سحری و افطاری واجب نیست وکسی نمی تونه به بهانه اینکه سحری نخورده روزشو افطار کنه مگه اینکه ازشدت ضعف نتونه روزشو ادامه بده یا ترس بیماری داشته باشه. البته اگه کسی بدونه این اتفاق براش پیش میاد واجبه که سحری بخوره ولی به هر حال اگه سحری نخوره و مجبور بشه روزشو باز کنه کفاره ای به ذمش نخواهد بود

3-انجام کارهای حرامی که روزه رو باطل نمی کنه مثل دروغ یا غیبت یا گوش دادن به موسیقی های لهوی یا دوستی با نامحرم ویا صحبت کردن به نا محرم فراتر از حد متعارف که مفسده به همراه داره سبب ابطال روزه نمی شه ولی باعث کم شدن ثواب روزه وکم شدن اثرات معنوی اون میشه و لازمه که مومن سریعا توبه کنه

4- اگه کسی نمازش قضا بشه مشکلی برای روزَش به وجود نمیاد ولی باید سعی کرد که نماز قضا نشه و اگه أحیاناً نماز قضا شد بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از نماز بعدی اون رو قضا کنه

5-روزه تعریف خودش رو داره و روزه سکوت یا روزه کله گنجشکی در اسلام مشروع نیست البته والدین می تونن برای بچه های نابالغ خود برنامه ای در سه وعده تنظیم می کنند تا تمرینی برای روزه زمان بلوغ باشه.

6-اگه کسی بدون عذر شرعی روزه نمی گیره باید به حکم نهی از منکر و با لحنی مناسب بهش تذکر داد. و براساس همین حکم نباید براش غذا تهیه کرد حتی اگه اون فرد روز خوار کارگر خونه هم باشه نمیشه براش غذا مهیا کرد ولی میشه در عوض غذا کمی حقوقش رو افزایش داد. مگه اینکه شرایطی پیش بیاد که کسی مجبور بشه در ایام ماه مبارک رمضان غذا فراهم کنه که در اینصورت مسئولیتی به گردنش نخواهد بود

Makarem.ir 214 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های حرام و باطل
1 0 607 136

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های حرام و باطل

1 0 607

آموزش احکام.  روزه های حرام و باطل

درسته که یکی از فروع دین روزهست و توصیه های زیادی برای روزه در روایات داریم ولی بعضی از اوقات، روزه گرفتن حرامه. مثل:1-عیدین یعنی عید سعید فطرو عید سعید قربان-2 روزه بانوان وقتی که حقی از شوهرانشون ضایع بشه  وشوهر راضی نباشه. حتی اگه حقی هم از شوهر ضایع نشه بنابر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشه3-روزه مستحبی فرزند اگه سبب اذیت پدر و مادر بشه جایز نیست اما لازم نیست فرزند برای روزه از پدر ومادرش اجازه بگیره4-روزه کسی که روزه براش ضرر داره. در این شرایط اگه روزه هم بگیره باطله وباید بعدا دوباره قضا کنه. حتی اگه فکر می کرده که روزه براش ضرر نداره و بعد از افطار متوجه بشه که روزه براش مضر بوده مستحبه که روزه رو قضا کنه 5-کسی که احتمال زیادی بده که روزه براش ضرر داره. چه خودش احتمال بده چه پزشک معتمد تشخیص بده6-روزه یوم الشکی که به نیت روز اول ماه رمضان گرفته بشه. این روزه هم باطله و هم حرام. مگه اینکه به نیت روزه ماه شعبان گرفته بشه

برای 6 گروه روزه گرفتن ممکن نیست ولی مستحبه که از مبطِلات روزه اجتناب کنن:

1-مسافری که در سفر روزه خودشو باز کرده و قبل از ظهر به وطن یا جایی که می خاد 10 روز اقامت کنه برسه2-مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا محل اقامت 10 روزه برسه3-بیماری که قبل از ظهر بهبود پیدا کرده ولی کارهایی که روزه رو باطل کرده انجام داده4-بیماری که بعد از ظهر بهبود پیدا کنه حتی اگه مبطِلات روزه هم انجام نداده باشه5-بانویی که در بین روز از حیض یا نفاس پاک بشه6-غیر مسلمانی که بعد از ظهر ماه رمضان مسلمان بشه ولی اگه قبل از ظهر مسلمان بشه و مبطِلات روزه رو انجام نداده بنابراحتیاط واجب باید روزه بگیره

Makarem.ir 214 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های مکروه و مستحب
0 0 481 140

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های مکروه و مستحب

0 0 481

آموزش احکام.  روزه های مکروه و مستحب

در چند  جا روزه گرفتن مکروهه، مثل:1- روزه در عاشورای حسینی که دهم ماه محرم الحرامه 2-روزه در روزی که معلوم نیست روز عید قربانه یا روز عرفه3-روزه مهمان بدون اجازه میزبان

ولی روزه تمام روزهای سال به جز روزه های حرام و مکروه، مستحبه، ولی روزه بعضی از روز ها تاکید بیشتری شده مثل:1-پنج شنبه اول و آخر ماه قمری و اولین چهارشنبه بعد از روز دهم هر ماه قمری. حتی اگه کسی این روز ها روزه نگرفت مستحبه که  قضا کنه2-سیزدهم و جهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری3-تمام ماه رجب و شعبان - البته اگه کسی در توانش نیست هر مقدار که می تونه روزه بگیره4- روز بیست و چهارم ذی حجه و بیست و نهم ذیقعده 5-روز اول ذیحجه تا روز نهم به شرط اینکه روز نهم ذیحجه که روز عرفه هست ضعف باعث نشه که دعای عرفه رو از دست بده که در اینصورت روزه روز نهم مکروهه 6-عید سعید غدیر یا هیجدهم ذی حجه7-روز اول وسوم و هفتم محرم الحرام8-روز تولید نبی مکرم اسلام صلی لله علیه وآله و سلم که 17 ربیع الاوله 9-روز مبعث نبی مکرم اسلام صلی لله علیه وآله و سلم که 27 رجبه و10- روز عید نوروز

کسی که روزه مستحبی می گیره لازم نیست روزشو تا آخر ادامه بده و هر موقع دوست داشت می تونه افطارکنه حتی اگه مومنی انسان رو دعوت به افطار روزه مستحبی کنه، بهتره که انسان روزه دار دعوت برادر مومنشو اجابت کنه و روزشو افطار کنه که در اینصورت ثواب روزه رو هم می بره. البته به شرط اینکه دعوت به افطار از روی تعارف نبوده باشه و دعوت جدی بوده باشه

Makarem.ir 214 روز قبل
میلاد حضرت مسیح علیه السلام
0 0 348 105

میلاد حضرت مسیح علیه السلام

0 0 348

میلاد حضرت مسیح و جشن کریسمس بر مسیحیان مبارک باد

Makarem.ir 244 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش پنجم: ناتوانی - قسمت دوم
0 0 404 112

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش پنجم: ناتوانی - قسمت دوم

0 0 404

آموزش احکام.  ناتوانی– قسمت دوم

 آخرین گروهی که از روزه گرفتن معاف هستن بیمارانی هستن که بر اثر عذر شرعی روزه براشون ضرر و سختی داره یا اگه روزه بگیرن بیماریشون شدت پیدا می کنه یا بیماریشون طولانی تر میشه و یا اینکه پزشک متعهدی بهشون گفته که به احتمال زیاد روزه برایشون ضرر داره البته هر دستور و هر پزشکی نمی تونه انسان رو از گرفتن روزه معاف کنه. فقط پزشکان مورد اطمینان می تونن انسان رو از گرفتن روزه معاف کنن. وحتی اگه پزشک مورد اطمینان انسان رو از روزه معاف کنه ولی انسان یقین کنه که روزه براش ضرر نداره نمی تونه روزه نگیره. پزشکان هم در صورتی می تونن مسلمانان رو از گرفتن روزه نهی کنن که احتمال زیادی بدن که روزه برای بیمار ضرر داره  و اگه احتمال ضرر ناچیز باشه نمیشه انسان رو از روزه معاف کرد.

به هر صورت اگه کسی بر اثر بیماری روزه نگرفت ولی تا قبل از ماه رمضان سال بعد بیماری اون بهبود پیدا کرد باید روزه ها رو قضا کنه. در غیراینصورت قضا نداره و فقط باید کفاره بده.

استسقاء یا سیروز کبدی، یه نوع بیماریه که افراد مبتلا، در صورتیکه روزه گرفتن براشون مشقت داره می تونن روزه نگیرن. چرا که در این نوع بیماری، انسان به شدت احساس تشنگی می کنه. البته اگه هم کسی بر اثر استسقاء روزه نگرفت بهتره که، در ایام ماه رمضان، فقط به اندازه ای که نیاز هست آب بنوشه. و اگه بعدا بتونه روزه بگیره بنابر احتیاط واجب باید روزه رو قضا کنه. ولی اگه تا سال بعد نتونه روزه بگیره باید به ازای هر روزه کفاره بده.

Makarem.ir 243 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش ششم: وقت امساک و افطار
1 0 442 106

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش ششم: وقت امساک و افطار

1 0 442

آموزش احکام.  وقت امساک و افطار

به صورت کلی اگه انسان مطمئن نشده موقع افطار شده  نباید روزشو افطار کنه و اگه افطار کنه هم قضا داره و هم کفاره عمد، ولی در مورد اذان صبح، اگه کسی شک داره که اذان صبح شده یا نه میتونه مبطِلات روزه رو انجام بده و تحقیق کردن واجب نیست ولی اگه مبطِلات روزه رو انجام بده و بعدا معلوم بشه موقع اذان بوده باید روزه رو قضا کنه. نگاه کردن به ساعت هم به شرط اینکه ساعت درست باشه تحقیق محسوب میشه

خوردن سحری قبل از اذان صبح مستحبه، ولی بنابر احتیاط واجب روزه دار باید قبل از اذان صبح از خوردن و آشامیدن دست بکشه اما موقع اذان مغرب پایان وقت امساکه و روزه دار همراه با اذان می تونه روزشو باز کنه. مستحبه که روزه دار قبل از افطار، نماز مغرب و عشاءش رو بخونه. البته اگه حضور قلب وجود نداره یا کسی منتظرشه بهتره اول افطار کنه البته به قدری که از وقت فضیلت نماز نگذره.

در مواردی که انسان در مناطقی از زمین زندگی کنه که ساعت شبانه روز از تعادل خارجه یعنی روز ها بیش از 18 ساعت  طول می کشه، و برای روزه دار مقدور نیست که این مقدار از روز رو روزه بگیره، می تونه بر اساس افق مناطق معمول مثل تهران روزه بگیره، یعنی اگه روزه های تهران 15 ساعته، باید از اذان صبح به مدت 15 ساعت امساک کنه و بعد می تونه روزشو افطار کنه اما اگه کسی توانایی داشته باشه که کل روزه رو در اون مناطق روزه بگیره باید کل روز رو روزه بگیره.

Makarem.ir 243 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت اول
0 0 299 103

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت اول

0 0 299

آموزش احکام.  اول ماه شوال- قسمت اول

روزهای آخر ماه رمضان مردم در انتظار عید سعید فطر هستن ولی تا وقتی که ثابت نشه ماه شوال وارد شده نمیشه عید فطر رو اعلام کرد. از چند طریق میشه مطمئن شد ماه رمضان به پایان رسیده

اول اینکه کسی خودش ماه شوال رو با چشم ببینه. البته دیدن با دوربین یا تلسکوپ کافی نیست. دوم اینکه عده ای شهادت بدن که ماه رویت شده و از گفته اونها اطمینان حاصل بشه که ماه رویت شده. مثلا اگه کسی با اعلام صدا و سیما اطمینان به اول ماه پیدا کنه، می تونه روزه نگیره. سوم اینکه دو نفر عادل شهادت بدن که ماه شوال رو دیدن. البته اگه این دو نفر صفات متفاوتی از رویت ماه بگن مثلا مکان متفاوتی برای ماه بگن، یا اینکه دلایلی که ارائه می کنن نشانه اشتباه بودن ادعای رویت ماه باشه، نمیشه اول ماه رو ثابت کرد.چهارم اینکه 30 روز کامل از ماه رمضان بگذره، که در اینصورت نیازی به رویت ماه نیست.البته به شرط اینکه اول ماه رمضان به درستی اثبات شده باشه، و در آخر: برای حاکم شرع که یه مجتهد عادله ثابت بشه که ماه رویت شده وحکم کنه که ماه شوال وارد شده، لذا بر همه واجبه که از اون پیروی کنن مگه اینکه کسی مطمئن باشه حاکم داره اشتباه میکنه .

البته در همه این موارد اگه بعدا معلوم بشه که به اشتباه عید فطر اعلام شده، باید روزه را قضا کرد اما کفاره نداره.

Makarem.ir 243 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت دوم
0 0 343 104

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت دوم

0 0 343

آموزش احکام.  اول ماه شوال- قسمت دوم

نمیشه یک روز رو به عنوان عید برای کلیه بلاد مسلمین اعلام کرد چون که عید برای هر شهر تابع رویت ماه در خود شهره. البته اگه ماه در یه شهر رویت بشه برای شهر های نزدیک وشهر های دوردستی که هم افق هستن یعنی فاصله زیادی با هم ندارن، هم اول ماه ثابت میشه.مثلا در ایران افق همه شهرها یکسان نیست ولی تقریبا کل ایران قریب الافق هستن و اگه در شهرهای مرکزی ماه رویت بشه در بقیه شهر ها هم ماه ثابت میشه.

کسانی هم که در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنن می تونن به  اعلام اول ماه ایران استناد کنن ولی ساکنین کشور های غربی یا شرقی ، باید طبق نظر منجمین مورد اعتمادی که به گفته اون ها به به یقین می رسن عمل کنن. حتی کشورهای همسایه مثل افغانستان هم نمی تونن به اعلام اول ماه ایران استناد کنن مگه اینکه هم افق یا قریب الافق باشن مثلا نیم درجه تفاوت داشته باشن

از بلند بودن ماه و دیر غروب کردن ماه نمیشه اثبات کرد که شب قبل شب اول ماه شوال بوده. همچنین محاسبات نجومی دقیق و تقویمها اول ماه رو ثابت نمیکنن مگه اینکه از گفته اون ها یقین حاصل بشه که ماه رویت میشه. ولی البته امروزه با توجه به ابرازهای دقیق منجمین، اگه همه منجمان به مسئله رویت ماه اتفاق نظرداشته باشن به سختی میشه با نظرشون مخالفت کرد مگه اینکه عده زیادی بر خلاف نظر اون ها نظر بدن.

Makarem.ir 243 روز قبل
گشایش در امور به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام
0 0 15930 108

گشایش در امور به مناسبت شهادت امام جواد علیه السلام

0 0 15930

امام محمّد تقى (جواد) عليه السلام می فرمايد:

لَوْ كانَتِ السَّماواتُ وَالْارْضُ رَتْقاً عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقى‏ اللَّهَ تَعالَى‏ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْها مَخترَجاً

اگر درهاى آسمان و زمين به روى كسى بسته شود سپس او پرهيزگارى پيشه كند خداوند گشايشى در كار او مى‏دهد.

گاه مى‏شود كه در زندگى تمام درها به روى انسان بسته مى‏شود و به هر طرف رو مى‏كند با مشكل يا مشكلاتى روبه‏رو مى‏شود.

اين گونه رويدادها فرصتى است براى بيدار شدن انسان‏ها و بازگشت او به سوى خدا، بازگشتى سازنده و تغيير دهنده سرنوشت، در اين هنگام اگر از جان و دل متوجه او گردد و از ذات پاكش مدد گيرد، امدادهاى الهى به سراغ او آمده و نسيم‏هاى رحمت پروردگار او را در آغوش مى‏كشند و از راه‏هايى كه هرگز باور نداشت درهاى بسته گشوده مى‏شود.

Makarem.ir 1 سال قبل
عید قربان؛ تبلور تعظیم اسلام در کنگرۀ حج
2 0 28143 65

عید قربان؛ تبلور تعظیم اسلام در کنگرۀ حج

2 0 28143

عید قربان؛ تبلور تعظیم اسلام در کنگرۀ حج
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی  در تبیین اهمیت عید قربان به ویژه در کنگرۀ عظیم حج فرمودند: عید قربان از ویژگی‌خاصی برخوردار است که موجب شده است این روز از عبادت‌های مهم الهی به شمار آید.
معظم له نقش کلیدی عید قربان را به عنوان نماد عظمت اسلام و کنگرۀ عظیم حج را مورد تصریح قرار داده و فرمودند: ما مسلمانان در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیریم و از گناه توبه می‌کنیم و در پایان ماه نیز این توفیق افتخار را جشن و عید می‌گیریم،  زوار خانه‌ی خدا نیز مناسک حج را به جا می‌آورند و بعد از پایان مراسم نیز عید می‌گیرند که البته برنامه‌های آنها تنها برای خودشان نیست. بلکه عظمت برای اسلام می‌آفرینند و کنگره حج باعث عظمت جهان اسلام است.
مرجع عالی قدر جهان تشیع عید سعید قربان را به عنوان مهمانی و ضیافت خداوند برای حجاج سرزمین وحی مورد نظر قرارداده و فرمودند: عید قربان به عنوان ضیافت و مهمانی خدا انتخاب شده است، لذا در مراسم زیارت خانه خدا همه زوار مهمان ضیات خدا هستند که باید بعداز مهمانی خدا جشن برپا کرد.
لذا در اندیشۀ معظم لهمسلمانان جهان علی‌رغم اینکه در مکه نیستند ولی از عید قربان بهره خواهند گرفت و جشن و شادی این روز را به پا می کنند، که این مسأله حاکی از انتقال تأثیرات بی نظیر ضیافت خداوند متعال در سرزمین وحی برای عموم مسلمانان می باشد.

Makarem.ir 1 سال قبل
عید سعید غدیر
0 0 6422 117

عید سعید غدیر

0 0 6422

عدم وصیت پیامبر(ص) درباره خلیفه بعد از خود!

پرسش : آیا عقلاً قابل پذیرش است که پیامبر(صلی اللهعلیه و آله) بعد از خود کسی را به عنوان وصی و جانشین معرفی نکرده باشد ؟پاسخ اجمالی: این ادّعا آنقدر بی اساس است که حتی بزرگان اهل سنت در آن دچار تردید شده اند؛ دکتر احمد محمود صبحی می گوید: آیا می شود باور کرد پیامبر(ص) مردم را بدون تعیین رهبر و خلیفه بعد از خود رها کند؟ واگر بر فرض چنین باشد آیا به ذهن کسی خطور نکرد که از پیامبر(ص) سؤال کند جایگزین تو، و رهبر آینده چه کسی خواهد بود؟
ابن ابی الحدید می گوید: در شگفتم که آنان از چگونگی تجهیز پیامبر(ص) و طریقه کفن و دفن ایشان سؤال می کنند، اما در مورد خلافت بعد از پیامبر(ص) سؤال نمی کنند و من نمی دانم در این رابطه چه بگویم؟

پاسخ تفصیلی:

این نسبت آنقدر واهی و بی اساس است که حتی برخی از بزرگان اهل سنت نیز در این مساله دچار حیرت و تردید شده اند، از جمله: دکتر احمدمحمود صبحی (نویسنده معروف مصری) در کتاب (نظریه الامامه لدی الشیعه الاثنی عشریه) می گوید: «آیا می شود باور کرد پیامبر (صلی الله علیه وآله) مردم را بدون تعیین رهبر و خلیفه بعد از خود رها کند؟ ( و اگر بر فرض چنین باشد) آیا به ذهن کسی خطور نکرد که از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال کند جایگزین تو، و رهبر آینده چه کسی خواهد بود؟ آنان که در مورد همه چیز ( به اصطلاح از سیر تا پیاز) از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال می کردند، حتی از مسائل دنیوی، مانند چگونگی باروری درخت خرما، و یا معالجه درد معده و امثال آن ....چگونه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این مورد سوالی نکردند، در حالی که می دانستند پیامبر(صلی الله علیه و آله) انسان است و او نیز می میرد، زیرا قرآن به آنان گفته بود «اِنَّکَ مَیِّتٌ وَ اِنَّهُم مَیِّتُونَ»  (تو می میری و آنان نیز می میرند).
امّا شیعه پاسخ آن را یافته است، شیعه می گوید: چون مرگ پیامبر(صلی الله علیه و آله) نزدیک شد...» سپس دکتر صبحی حدیث غدیر و مسائل مربوط به آن را ذکر می کند.
همچنین ابن ابی الحدید می­گوید: در شگفتم از اینکه آنان از چگونگی تجهیز پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال می کنند، اما در مورد مسئله خلافتبعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال نمی کنند، در حالی که اهمیت زمامداری بیش از سوال در مورد کفن و دفن، و چگونگی نمازخواندن بر جنازه پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، و من نمی دانم در این رابطه چه بگویم ؟»
امّا همانطور که دکتر صبحی اعتراف دارد شیعه پاسخ به این حیرت زدگی و تردید را یافته است زیرا با توجه به اهتمامی که قرآن به اصل امامت و حتی تعیین مصداق آن داشته است هرگز تصور نمی شود که نبی اکرم(صلی الله علیه و آله) آن را نادیده گرفته و توجهی به آن نداشته باشد در حالی که بلافاصله پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آگاهان و خبرگان به مسائل سیاسی ضرورت آن را درک کرده، و تلاش کردند، رهبری برای حکومت اسلامی در نظر بگیرند، چنانچه کسانی که در سقیفه بنی ساعدهگرد آمدند هدفشان همین بود.
و از جمله افراد سرشناس عباس عموی پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود که چون مرگ را در چهره رسول خدا (صلی الله علیه و آله) مشاهده کرد ضرورت وجود خلافت و رهبری را درک کرده و از علی(علیه السلام ) خواست تا در این رابطه از پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال کند.
چگونه ممکن است که مردم در آن زمان از چگونگی تجهیز و تدفین پیامبر(صلی الله علیه و آله) سوال کردند، اما از مسئله مهمتر که خلافت بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است غفلت نمودند و یا غفلت ننموده ولی پیامبر(صلی الله علیه و آله) پاسخ آنان را نداد و تکلیف آنان را روشن نساخت؛ مردمی که این آگاهی را داشتند که خطرات زیادی حوزه اسلام را تهدید می کند و برای همین پیشنهاد دادند ارتش اسلام مدینه را تخلیه نکند، آیا نمی دانستند که لااقل همین ارتش موجود بدون رهبر اداره نمی شود؟ آنان این شعور را داشتند که فرماندهی جوانی را به بهانه بی تجربگی نپذیرند، اما این احساس را نداشتند که جامعه بدون رهبر اداره نمی شود.
پس نه پیامبر(صلی الله علیه و آله) از این موضوع غفلت داشته است، و نه مردم؛ چرا که حکومت، بعد از پیامبر(صلی الله علیه و آله) از مهمترین مسائل، و از مسئولیت های بزرگ آن حضرت محسوب می شد، مسئله ای که خداوند بزرگ، به سرانجام رسیدن رسالت پیامبر را منوط به ابلاغ آن می داند: «یا ایُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغ مَا اُنزِ لَ اِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَمَا بَلَّغتَ رِسَالَتَه وَاللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»(ای رسول گرامی، آنچه به تو دستور داده شده، به انجام رسان، و اگر انجام ندهی بدان که رسالت پروردگار را انجام نداده ای، و خداوند تو را از مردم حفظ می کند) و تکامل دین و تمامیّت نعمت خود را، مرهون اجرای فرمان امام علی(علیه السلام) می داند. آنجا که می فرماید:
«اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاِسلاَمَ دِیناً»
پس با اندک تاملی می توان دریافت که به هیچ وجه پیامبر(صلی الله علیه و آله) در این رابطه سکوت ننموده است و ساحت مقدس آن حضرت از چنین نسبتی مبرّاست.

Makarem.ir 1 سال قبل
ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر
0 0 14396 120

ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر

0 0 14396

ولادت حضرت معصومه

مقام شفاعت؛ نهایت عظمت جایگاه کریمۀ اهل بیت علیهم السلام

درباره حضرت فاطمه معصومه علیها السلام مطالبی است که درباره کمتر کسی از امام زادگان دیده می­شود. امام صادق علیه السلام فرمود: «برای ما حرمی است و آن شهر قم است، به زودی زنی از فرزندان من در آن دفن می­شود که اسم او فاطمه دختر موسی بن جعفر است، که با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می­ شوند»

گفتنی است دایره شفاعت، متناسب با دایره مقام و شخصیت است. هرچه مقام بالاتر باشد، دایره شفاعت، گسترده تر است. لذا می­توان دریافت مقام این بانو، مقام فوق العاده عظیمی است که بر اثر معارف و تقوای بالا و مقامی شبیه عصمت، نصیب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام شده است.

لذا  این تعبیر خیلی وسیع و گسترده ای است که شامل آنان که قابل شفاعت اند و لیاقت شفاعت را دارند، می­ شود. از این رو  در زیارت نامه آن حضرت می­خوانیم: «یا فاطِمَةُ اِشْفَعِی لی فِی الْجَنَّةِ» ای فاطمه معصومه برای من برای ورود به بهشت، شفاعت کن؛ در ادامه و در فرازی دیگر می­ خوانیم: «فَإنَّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن» که این عبارت، گویای نهایتِ عظمتِ آن حضرت است.

هم چنین در زیارت غیر معروفی که برای آن حضرت نقل شده است و مرحوم کاتوزیان در کتاب انوار المشعشعین نیز ذکر کرده است هشت صفت مهم برای حضرت نقل شده است که با صفات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برابری می­کند؛ آن فراز بدین شرح است؛ «السلام عليك ايّتها الطاهرة الحميدة البَرّةُ الرشيدةُ التقيَّة النقيّة الرضيته المرضية» ؛تعابیری بلند که  نشانه ای آشکار از جایگاه بی بدیل آن حضرت در میان اهل بیت علیهم السلام است.

جنت؛ پاداش معرفت در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها 

بی تردید تعبیر «عارفاً بِحَقَّتُها »در این حدیث شریف که فرمود: «مَن زارها عارفاً بِحَقّها فَلَه الَجنّة؛ کسی که او را زیارت کند، در حالی که به حق او معرفت داشته باشد، پس اهل بهشت است، اشاره به این است که زائر علاوه بر اینکه بداند که او خواهر امام است و دختر امام است و عمه امام است که دانستنِ خود اینها، نوعی معرفت به حق اوست، همچنین شناخت داشته باشد که او دارای مدارجی والا از معرفت خدا و تقوا و عبادت فوق العاده بوده است؛ همان گونه که در زیارت نامه ایشان است که: «فَاِنَّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن؛ همانا که تو جایگاه والایی نزد خدا داری.»

لذا زواری که به زیارت کریمۀ اهل بیت سلام الله علیها می­ آیند اگر دلشان می­ خواهد بدانند زیارتشان قبول شده یا نه، باید به یک نشانه که همه می­ توانند بفهمند توجه کنند. نشانه این است وقتی به شهر خودشان برمی­ گردند حالشان را مقایسه کنند.

ببینند اگر حال قبلی با الان یکی هست و هیچ تفاوتی نکرده اند، آنچنان به قبولی زیارت امیدوار نباشند اگر هم قبول باشد در سطح نازل خواهد بود اما اگر دریافتند وقتی که از کنار قبر مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها یا دیگر ائمه علیهم السلام واولیاء بیرون آمدند، نورانیت، صفا و معنویتی در خود احساس می­ کنند، واقعا توبه از گناه کرده اند، از گناه فاصله گرفته اند، به طاعت خدا نزدیک شده اند، درستکار شده اند، این شاخصه­ ها بهترین نشانه قبولی زیارت است. امید است  بر اساس این مقیاس و معیار تمام شیعیان به زیارت مقبول نایل گردند

Makarem.ir 1 سال قبل