یقه دانه درشت ها را بگیرید / همه نهادها و دستگاه ها برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیج شوند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی لزوم توجه به طب سنتی معظم له در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ترجمه برای ناشنوایان روضه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) 22 بهمن و اهمیت حضور از دیدگاه معظم له معظم له در دیدار دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی امام رضا(ع)

موشن گرافیک

ویدئو 55

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های حرام و باطل
0 0 84 136

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های حرام و باطل

0 0 84

آموزش احکام.  روزه های حرام و باطل

درسته که یکی از فروع دین روزهست و توصیه های زیادی برای روزه در روایات داریم ولی بعضی از اوقات، روزه گرفتن حرامه. مثل:1-عیدین یعنی عید سعید فطرو عید سعید قربان-2 روزه بانوان وقتی که حقی از شوهرانشون ضایع بشه  وشوهر راضی نباشه. حتی اگه حقی هم از شوهر ضایع نشه بنابر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشه3-روزه مستحبی فرزند اگه سبب اذیت پدر و مادر بشه جایز نیست اما لازم نیست فرزند برای روزه از پدر ومادرش اجازه بگیره4-روزه کسی که روزه براش ضرر داره. در این شرایط اگه روزه هم بگیره باطله وباید بعدا دوباره قضا کنه. حتی اگه فکر می کرده که روزه براش ضرر نداره و بعد از افطار متوجه بشه که روزه براش مضر بوده مستحبه که روزه رو قضا کنه 5-کسی که احتمال زیادی بده که روزه براش ضرر داره. چه خودش احتمال بده چه پزشک معتمد تشخیص بده6-روزه یوم الشکی که به نیت روز اول ماه رمضان گرفته بشه. این روزه هم باطله و هم حرام. مگه اینکه به نیت روزه ماه شعبان گرفته بشه

برای 6 گروه روزه گرفتن ممکن نیست ولی مستحبه که از مبطِلات روزه اجتناب کنن:

1-مسافری که در سفر روزه خودشو باز کرده و قبل از ظهر به وطن یا جایی که می خاد 10 روز اقامت کنه برسه2-مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا محل اقامت 10 روزه برسه3-بیماری که قبل از ظهر بهبود پیدا کرده ولی کارهایی که روزه رو باطل کرده انجام داده4-بیماری که بعد از ظهر بهبود پیدا کنه حتی اگه مبطِلات روزه هم انجام نداده باشه5-بانویی که در بین روز از حیض یا نفاس پاک بشه6-غیر مسلمانی که بعد از ظهر ماه رمضان مسلمان بشه ولی اگه قبل از ظهر مسلمان بشه و مبطِلات روزه رو انجام نداده بنابراحتیاط واجب باید روزه بگیره

Makarem.ir 30 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های مکروه و مستحب
0 0 73 140

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-روزه های مکروه و مستحب

0 0 73

آموزش احکام.  روزه های مکروه و مستحب

در چند  جا روزه گرفتن مکروهه، مثل:1- روزه در عاشورای حسینی که دهم ماه محرم الحرامه 2-روزه در روزی که معلوم نیست روز عید قربانه یا روز عرفه3-روزه مهمان بدون اجازه میزبان

ولی روزه تمام روزهای سال به جز روزه های حرام و مکروه، مستحبه، ولی روزه بعضی از روز ها تاکید بیشتری شده مثل:1-پنج شنبه اول و آخر ماه قمری و اولین چهارشنبه بعد از روز دهم هر ماه قمری. حتی اگه کسی این روز ها روزه نگرفت مستحبه که  قضا کنه2-سیزدهم و جهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری3-تمام ماه رجب و شعبان - البته اگه کسی در توانش نیست هر مقدار که می تونه روزه بگیره4- روز بیست و چهارم ذی حجه و بیست و نهم ذیقعده 5-روز اول ذیحجه تا روز نهم به شرط اینکه روز نهم ذیحجه که روز عرفه هست ضعف باعث نشه که دعای عرفه رو از دست بده که در اینصورت روزه روز نهم مکروهه 6-عید سعید غدیر یا هیجدهم ذی حجه7-روز اول وسوم و هفتم محرم الحرام8-روز تولید نبی مکرم اسلام صلی لله علیه وآله و سلم که 17 ربیع الاوله 9-روز مبعث نبی مکرم اسلام صلی لله علیه وآله و سلم که 27 رجبه و10- روز عید نوروز

کسی که روزه مستحبی می گیره لازم نیست روزشو تا آخر ادامه بده و هر موقع دوست داشت می تونه افطارکنه حتی اگه مومنی انسان رو دعوت به افطار روزه مستحبی کنه، بهتره که انسان روزه دار دعوت برادر مومنشو اجابت کنه و روزشو افطار کنه که در اینصورت ثواب روزه رو هم می بره. البته به شرط اینکه دعوت به افطار از روی تعارف نبوده باشه و دعوت جدی بوده باشه

Makarem.ir 30 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-مسائل متفرقه
0 0 112 150

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-مسائل متفرقه

0 0 112

آموزش احکام.  مسائل متفرقه

چند نکته:1-به صورت کلی اگه کسی با عذر شرعی روزشو افطار کرد بنابر احتیاط واجب باید تا مغرب از مبطِلات روزه اجتناب کنه مگه کسانی که بر اثر سفر یا حیض یا بیماری روزشونو افطار کردن که این افراد مستحبه که تا مغرب از خوردن و آشامیدن اجتناب کنن

2-خوردن سحری و افطاری واجب نیست وکسی نمی تونه به بهانه اینکه سحری نخورده روزشو افطار کنه مگه اینکه ازشدت ضعف نتونه روزشو ادامه بده یا ترس بیماری داشته باشه. البته اگه کسی بدونه این اتفاق براش پیش میاد واجبه که سحری بخوره ولی به هر حال اگه سحری نخوره و مجبور بشه روزشو باز کنه کفاره ای به ذمش نخواهد بود

3-انجام کارهای حرامی که روزه رو باطل نمی کنه مثل دروغ یا غیبت یا گوش دادن به موسیقی های لهوی یا دوستی با نامحرم ویا صحبت کردن به نا محرم فراتر از حد متعارف که مفسده به همراه داره سبب ابطال روزه نمی شه ولی باعث کم شدن ثواب روزه وکم شدن اثرات معنوی اون میشه و لازمه که مومن سریعا توبه کنه

4- اگه کسی نمازش قضا بشه مشکلی برای روزَش به وجود نمیاد ولی باید سعی کرد که نماز قضا نشه و اگه أحیاناً نماز قضا شد بنابر احتیاط واجب باید تا قبل از نماز بعدی اون رو قضا کنه

5-روزه تعریف خودش رو داره و روزه سکوت یا روزه کله گنجشکی در اسلام مشروع نیست البته والدین می تونن برای بچه های نابالغ خود برنامه ای در سه وعده تنظیم می کنند تا تمرینی برای روزه زمان بلوغ باشه.

6-اگه کسی بدون عذر شرعی روزه نمی گیره باید به حکم نهی از منکر و با لحنی مناسب بهش تذکر داد. و براساس همین حکم نباید براش غذا تهیه کرد حتی اگه اون فرد روز خوار کارگر خونه هم باشه نمیشه براش غذا مهیا کرد ولی میشه در عوض غذا کمی حقوقش رو افزایش داد. مگه اینکه شرایطی پیش بیاد که کسی مجبور بشه در ایام ماه مبارک رمضان غذا فراهم کنه که در اینصورت مسئولیتی به گردنش نخواهد بود

Makarem.ir 30 روز قبل
میلاد حضرت مسیح علیه السلام
0 0 106 105

میلاد حضرت مسیح علیه السلام

0 0 106

میلاد حضرت مسیح و جشن کریسمس بر مسیحیان مبارک باد

Makarem.ir 60 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش پنجم: ناتوانی - قسمت دوم
0 0 54 112

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش پنجم: ناتوانی - قسمت دوم

0 0 54

آموزش احکام.  ناتوانی– قسمت دوم

 آخرین گروهی که از روزه گرفتن معاف هستن بیمارانی هستن که بر اثر عذر شرعی روزه براشون ضرر و سختی داره یا اگه روزه بگیرن بیماریشون شدت پیدا می کنه یا بیماریشون طولانی تر میشه و یا اینکه پزشک متعهدی بهشون گفته که به احتمال زیاد روزه برایشون ضرر داره البته هر دستور و هر پزشکی نمی تونه انسان رو از گرفتن روزه معاف کنه. فقط پزشکان مورد اطمینان می تونن انسان رو از گرفتن روزه معاف کنن. وحتی اگه پزشک مورد اطمینان انسان رو از روزه معاف کنه ولی انسان یقین کنه که روزه براش ضرر نداره نمی تونه روزه نگیره. پزشکان هم در صورتی می تونن مسلمانان رو از گرفتن روزه نهی کنن که احتمال زیادی بدن که روزه برای بیمار ضرر داره  و اگه احتمال ضرر ناچیز باشه نمیشه انسان رو از روزه معاف کرد.

به هر صورت اگه کسی بر اثر بیماری روزه نگرفت ولی تا قبل از ماه رمضان سال بعد بیماری اون بهبود پیدا کرد باید روزه ها رو قضا کنه. در غیراینصورت قضا نداره و فقط باید کفاره بده.

استسقاء یا سیروز کبدی، یه نوع بیماریه که افراد مبتلا، در صورتیکه روزه گرفتن براشون مشقت داره می تونن روزه نگیرن. چرا که در این نوع بیماری، انسان به شدت احساس تشنگی می کنه. البته اگه هم کسی بر اثر استسقاء روزه نگرفت بهتره که، در ایام ماه رمضان، فقط به اندازه ای که نیاز هست آب بنوشه. و اگه بعدا بتونه روزه بگیره بنابر احتیاط واجب باید روزه رو قضا کنه. ولی اگه تا سال بعد نتونه روزه بگیره باید به ازای هر روزه کفاره بده.

Makarem.ir 59 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش ششم: وقت امساک و افطار
0 0 65 106

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش ششم: وقت امساک و افطار

0 0 65

آموزش احکام.  وقت امساک و افطار

به صورت کلی اگه انسان مطمئن نشده موقع افطار شده  نباید روزشو افطار کنه و اگه افطار کنه هم قضا داره و هم کفاره عمد، ولی در مورد اذان صبح، اگه کسی شک داره که اذان صبح شده یا نه میتونه مبطِلات روزه رو انجام بده و تحقیق کردن واجب نیست ولی اگه مبطِلات روزه رو انجام بده و بعدا معلوم بشه موقع اذان بوده باید روزه رو قضا کنه. نگاه کردن به ساعت هم به شرط اینکه ساعت درست باشه تحقیق محسوب میشه

خوردن سحری قبل از اذان صبح مستحبه، ولی بنابر احتیاط واجب روزه دار باید قبل از اذان صبح از خوردن و آشامیدن دست بکشه اما موقع اذان مغرب پایان وقت امساکه و روزه دار همراه با اذان می تونه روزشو باز کنه. مستحبه که روزه دار قبل از افطار، نماز مغرب و عشاءش رو بخونه. البته اگه حضور قلب وجود نداره یا کسی منتظرشه بهتره اول افطار کنه البته به قدری که از وقت فضیلت نماز نگذره.

در مواردی که انسان در مناطقی از زمین زندگی کنه که ساعت شبانه روز از تعادل خارجه یعنی روز ها بیش از 18 ساعت  طول می کشه، و برای روزه دار مقدور نیست که این مقدار از روز رو روزه بگیره، می تونه بر اساس افق مناطق معمول مثل تهران روزه بگیره، یعنی اگه روزه های تهران 15 ساعته، باید از اذان صبح به مدت 15 ساعت امساک کنه و بعد می تونه روزشو افطار کنه اما اگه کسی توانایی داشته باشه که کل روزه رو در اون مناطق روزه بگیره باید کل روز رو روزه بگیره.

Makarem.ir 59 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت اول
0 0 60 103

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت اول

0 0 60

آموزش احکام.  اول ماه شوال- قسمت اول

روزهای آخر ماه رمضان مردم در انتظار عید سعید فطر هستن ولی تا وقتی که ثابت نشه ماه شوال وارد شده نمیشه عید فطر رو اعلام کرد. از چند طریق میشه مطمئن شد ماه رمضان به پایان رسیده

اول اینکه کسی خودش ماه شوال رو با چشم ببینه. البته دیدن با دوربین یا تلسکوپ کافی نیست. دوم اینکه عده ای شهادت بدن که ماه رویت شده و از گفته اونها اطمینان حاصل بشه که ماه رویت شده. مثلا اگه کسی با اعلام صدا و سیما اطمینان به اول ماه پیدا کنه، می تونه روزه نگیره. سوم اینکه دو نفر عادل شهادت بدن که ماه شوال رو دیدن. البته اگه این دو نفر صفات متفاوتی از رویت ماه بگن مثلا مکان متفاوتی برای ماه بگن، یا اینکه دلایلی که ارائه می کنن نشانه اشتباه بودن ادعای رویت ماه باشه، نمیشه اول ماه رو ثابت کرد.چهارم اینکه 30 روز کامل از ماه رمضان بگذره، که در اینصورت نیازی به رویت ماه نیست.البته به شرط اینکه اول ماه رمضان به درستی اثبات شده باشه، و در آخر: برای حاکم شرع که یه مجتهد عادله ثابت بشه که ماه رویت شده وحکم کنه که ماه شوال وارد شده، لذا بر همه واجبه که از اون پیروی کنن مگه اینکه کسی مطمئن باشه حاکم داره اشتباه میکنه .

البته در همه این موارد اگه بعدا معلوم بشه که به اشتباه عید فطر اعلام شده، باید روزه را قضا کرد اما کفاره نداره.

Makarem.ir 59 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت دوم
0 0 57 104

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش هفتم: اول شوال- قسمت دوم

0 0 57

آموزش احکام.  اول ماه شوال- قسمت دوم

نمیشه یک روز رو به عنوان عید برای کلیه بلاد مسلمین اعلام کرد چون که عید برای هر شهر تابع رویت ماه در خود شهره. البته اگه ماه در یه شهر رویت بشه برای شهر های نزدیک وشهر های دوردستی که هم افق هستن یعنی فاصله زیادی با هم ندارن، هم اول ماه ثابت میشه.مثلا در ایران افق همه شهرها یکسان نیست ولی تقریبا کل ایران قریب الافق هستن و اگه در شهرهای مرکزی ماه رویت بشه در بقیه شهر ها هم ماه ثابت میشه.

کسانی هم که در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می کنن می تونن به  اعلام اول ماه ایران استناد کنن ولی ساکنین کشور های غربی یا شرقی ، باید طبق نظر منجمین مورد اعتمادی که به گفته اون ها به به یقین می رسن عمل کنن. حتی کشورهای همسایه مثل افغانستان هم نمی تونن به اعلام اول ماه ایران استناد کنن مگه اینکه هم افق یا قریب الافق باشن مثلا نیم درجه تفاوت داشته باشن

از بلند بودن ماه و دیر غروب کردن ماه نمیشه اثبات کرد که شب قبل شب اول ماه شوال بوده. همچنین محاسبات نجومی دقیق و تقویمها اول ماه رو ثابت نمیکنن مگه اینکه از گفته اون ها یقین حاصل بشه که ماه رویت میشه. ولی البته امروزه با توجه به ابرازهای دقیق منجمین، اگه همه منجمان به مسئله رویت ماه اتفاق نظرداشته باشن به سختی میشه با نظرشون مخالفت کرد مگه اینکه عده زیادی بر خلاف نظر اون ها نظر بدن.

Makarem.ir 59 روز قبل
ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر
0 0 14120 120

ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر

0 0 14120

ولادت حضرت معصومه

مقام شفاعت؛ نهایت عظمت جایگاه کریمۀ اهل بیت علیهم السلام

درباره حضرت فاطمه معصومه علیها السلام مطالبی است که درباره کمتر کسی از امام زادگان دیده می­شود. امام صادق علیه السلام فرمود: «برای ما حرمی است و آن شهر قم است، به زودی زنی از فرزندان من در آن دفن می­شود که اسم او فاطمه دختر موسی بن جعفر است، که با شفاعت او تمام شیعیان من وارد بهشت می­ شوند»

گفتنی است دایره شفاعت، متناسب با دایره مقام و شخصیت است. هرچه مقام بالاتر باشد، دایره شفاعت، گسترده تر است. لذا می­توان دریافت مقام این بانو، مقام فوق العاده عظیمی است که بر اثر معارف و تقوای بالا و مقامی شبیه عصمت، نصیب حضرت فاطمه معصومه علیها السلام شده است.

لذا  این تعبیر خیلی وسیع و گسترده ای است که شامل آنان که قابل شفاعت اند و لیاقت شفاعت را دارند، می­ شود. از این رو  در زیارت نامه آن حضرت می­خوانیم: «یا فاطِمَةُ اِشْفَعِی لی فِی الْجَنَّةِ» ای فاطمه معصومه برای من برای ورود به بهشت، شفاعت کن؛ در ادامه و در فرازی دیگر می­ خوانیم: «فَإنَّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن» که این عبارت، گویای نهایتِ عظمتِ آن حضرت است.

هم چنین در زیارت غیر معروفی که برای آن حضرت نقل شده است و مرحوم کاتوزیان در کتاب انوار المشعشعین نیز ذکر کرده است هشت صفت مهم برای حضرت نقل شده است که با صفات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برابری می­کند؛ آن فراز بدین شرح است؛ «السلام عليك ايّتها الطاهرة الحميدة البَرّةُ الرشيدةُ التقيَّة النقيّة الرضيته المرضية» ؛تعابیری بلند که  نشانه ای آشکار از جایگاه بی بدیل آن حضرت در میان اهل بیت علیهم السلام است.

جنت؛ پاداش معرفت در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها 

بی تردید تعبیر «عارفاً بِحَقَّتُها »در این حدیث شریف که فرمود: «مَن زارها عارفاً بِحَقّها فَلَه الَجنّة؛ کسی که او را زیارت کند، در حالی که به حق او معرفت داشته باشد، پس اهل بهشت است، اشاره به این است که زائر علاوه بر اینکه بداند که او خواهر امام است و دختر امام است و عمه امام است که دانستنِ خود اینها، نوعی معرفت به حق اوست، همچنین شناخت داشته باشد که او دارای مدارجی والا از معرفت خدا و تقوا و عبادت فوق العاده بوده است؛ همان گونه که در زیارت نامه ایشان است که: «فَاِنَّ لَک عِندالله شأناً مِن الشأن؛ همانا که تو جایگاه والایی نزد خدا داری.»

لذا زواری که به زیارت کریمۀ اهل بیت سلام الله علیها می­ آیند اگر دلشان می­ خواهد بدانند زیارتشان قبول شده یا نه، باید به یک نشانه که همه می­ توانند بفهمند توجه کنند. نشانه این است وقتی به شهر خودشان برمی­ گردند حالشان را مقایسه کنند.

ببینند اگر حال قبلی با الان یکی هست و هیچ تفاوتی نکرده اند، آنچنان به قبولی زیارت امیدوار نباشند اگر هم قبول باشد در سطح نازل خواهد بود اما اگر دریافتند وقتی که از کنار قبر مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها یا دیگر ائمه علیهم السلام واولیاء بیرون آمدند، نورانیت، صفا و معنویتی در خود احساس می­ کنند، واقعا توبه از گناه کرده اند، از گناه فاصله گرفته اند، به طاعت خدا نزدیک شده اند، درستکار شده اند، این شاخصه­ ها بهترین نشانه قبولی زیارت است. امید است  بر اساس این مقیاس و معیار تمام شیعیان به زیارت مقبول نایل گردند

Makarem.ir 222 روز قبل
ولادت امام رضا علیه السلام
0 0 29954 96

ولادت امام رضا علیه السلام

0 0 29954

امام على‏ بن‏ موسى‏ الرضا عليه السلام می فرمايد:

انَّما قُلْنا «الَّلطيفُ» لِلْخَلْقِ اللَّطيفِ ... وَ ما لا يَكادُ عُيُونُنا تَسْتَبينَهُ لِدِمامَةِ خَلْقِها، لا تَراهُ عُيُونُنا وَ لا تَلْمُسُهُ ايْدِينا

اين كه به خدا لطيف مى‏گوييم به خاطر آفرينش موجودات بسيار كوچك و ظريف است ... حيواناتى كه چشم ما آنها را از شدت كوچكى نمى‏بيند و دست ما آن را احساس نمى‏كند!

 

آنچه در بالا مى‏بينيد گوشه كوچكى از حديث مفصلى است كه «فتح بن يزديد جرجانى» از امام على بن موسى الرضا عليه السلام نقل كرده، و در ضمن آن تصريح شده «اين حيوانات بقدرى كوچكند كه به هيچ وجه احساس نمى‏شوند، در ميان امواج درياها و در ميان پوست‏هاى درختان و در بيابان‏ها و دشت‏ها پراكنده‏اند».

اين حديث در كتاب‏هايى كه حدود يكهزار سال پيش نوشته شده از آن امام عليه السلام به يادگار مانده و صدها سال پيش از آن كه «پاستور» حيوانات ذره‏بينى را كشف كند صادر شده است، و اين يك معجزه علمى روشن است.

Makarem.ir 215 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت هفتم
0 0 649 153

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش دوم: مبطلات روزه -قسمت هفتم

0 0 649

مبطلات روزه: قسمت هفتم

یکی از مبطلات روزه اینه که روزه دار عمدا کاری بکنه که منجر به استفراغ بشه. که در اینصورت علاوه بر قضا کفاره هم بر ذمه خواهد بود. حتی اگه کسی قصد داره روزه بگیره و بدونه خوردن یک ماده غذایی سبب میشه که در روز دچار استفراغ بشه احتیاط مستحب اینه که از خوردن اون ماده اجتناب کنه و اگه اون ماده رو خورد و در حال روزه داری دچار استفراغ شد روزش باطل میشه.

در مواردی هم که برای نجات از مسمومیت و درمان بیماری و از روی ناچاری، لازمه که روزه دار استفراغ کنه، روزش باطل می شه ولی در این مورد کفاره ای بر عهده ش نیست وفقط باید روزه رو قضا کنه.اما اگه استفراغ یا قی کردن بدون اختیار باشه و یا عمدی ولی از روی فراموشی باشه روزه باطل نمیشه و اشکالی نداره

علاوه بر 5 مورد ذکر شده از مبطلات روزه، جماع استمناء بقاء بر جنابت و اماله کردن هم از مبطلات روزه هستن که می تونید برای آشنایی بیشتر با احکام مرتبط با این موضوع ها به رساله توضیح المسائل یا به سایت موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی مراجعه کنید

چند نکته: 1. همه موارد 9 گانه ی مبطلات روزه ، اگه از روی فراموشی یا سهوا انجام بشه مبطل روزه نیست. وفقط در مسئله بقاء بر جنابت یک استئنا وجود داره که اگه شخصی در حال جنابت بخوابه و تا اذان صبح غسل نكنه و یا اینکه تا اذان صبح فراموش کنه که غسل کنه، روزش اشكال پیدا میکنه

2. اگه انجام مبطلات به اجبار یا زور باشه مثلا اگه به زور سر روزه دار رو به زیر آب ببرن روزش باطل نمیشه. ولی اگه روزه دار رو مجبور کنن خودش روزشو افطار کنه مثلا کسی روزه دار رو تهدید کنه که اگه غذا نخوره ضرر جانی یا مالی بهش وارد می کنه. در اینصورت روزه دار میتونه غذا بخوره ولی روزش باطل میشه وفقط باید بعدا روزشو قضا کنه

3. در مواردی هم که روزه دار سهوا یکی از مبطلات روزه رو انجام بده ولی به خیال اینکه روزش باطل شده مجددا اون عمل رو انجام بده بنا بر احتیاط واجب :  باید تا وقت افطار از مبطلات روزه اجتناب کنه وبعدا هم، قضای روزه رو بجا بیاره؛ ولی کفاره بر ذمش نخواهد بود

بسم الله الرحمن الرحیم. آموزش احکام. مکروهات روزه داری

به طور کلی احکام اسلامی به 5 دسته تقسیم میشن

1-واجبات:  یه سری از اعمال که یک مسلمان موظفه انجام بده مثل نماز، روزه و حج

2-محرمات:مجموعه کارهایی که یک مسلمان باید از اون ها اجتناب کنه مثل دروغگویی یا غیبت کردن

3-مباحات!: کارهایی که انجام دادن و انجام ندادنشون گناه یا ثوابی نداره

-4مستحبات: یه سری از اعمال که انجام دادنشون ثواب داره ولی انجام ندادنشون گناه نداره مثل صدقه دادن5- مکروهات: مجموعه اعمالی که انجام دادنشون گناه نداره ولی انجام ندانشون ثواب داره مثل خوردن غذای داغ.

اما در شرایطی که مومنی روزه گرفته. یه سری از کارها که در شرایط عادی مباح یا حتی مستحبه برای اون مکروه میشه.مکروهات روزه داری عبارتند از:1-ریختن دارو در چشم و یا انفیه کشیدن البته برای کسی که مطمئن نیست مواد به حلقش برسه. ولی اگه کسی یقین داشته باشه که دارو به فضای حلقش می رسه و فرو می ره نباید قطره رو بریزه یا انفیه بکشه و گرنه روزش باطل میشه.

2-سرمه کشیدن در صورتیکه مزه یا بوی سرمه به حلق برسه.3- انجام کارهایی که باعث ضعف می شه مثل استحمام، خون دادن، دندان کشیدن، یا هر کاری که سبب خون آمدن از دهان و ضعف بشه .4بوییدن گیاهان معطر 5- بنابر احتیاط نشستن بانوان در آب 6-بنابر احتیاط استعمال شیاف دارویی 7-خیس کردن لباسی که بر تن هست 8-مسواک زدن با چوب تازه. 9-اعمالی که شهوت را تحریک میکنه. البته به شرط اینکه تحریک، به قصد بیرون آمدن منی نباشه وگرنه روزه باطل میشه.

Makarem.ir 215 روز قبل
موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش سوم: قضا و کفاره - قسمت اول
0 0 320 151

موشن گرافیک آموزش احکام- احکام روزه-بخش سوم: قضا و کفاره - قسمت اول

0 0 320

آموزش احکام.  قضا و کفاره – قسمت اول

وقتی کسی روزه می گیره بسته به اینکه روزه رو به چه نیتی گرفته و یا اینکه الآن چه زمانی از روزه، باطل کردن روزه میتونه جایز یا حرام باشه .مثلا در روزه های مستحبی هر موقع از روز میشه روزه رو افطار کرد ولی در روزه های واجب غیر معین فقط تا ظهر فرصت افطار روزه هست و  بنابر احتیاط واجب افطار روزه بعد از ظهر جایز نیست .

همچنین  در مورد روزه قضای ماه رمضان هم به شرط اینکه بعدا فرصت برای گرفتن روزه قضا باشه تا قبل از ظهر می شه روزه رو باطل کرد ولی اگه بعد از ظهر روزه باطل بشه هم حرامه و هم باید کفاره پرداخت بشه که شامل اطعام 10 فقیر به یک مد طعام و یا برای کسانی که توانایی مالی ندارن،گرفتن 3 روز روزه کفارست

اما در مورد روزه های واجب معین، از بعد از اذان صبح، انجام مبطلات روزه جایز نیست و اگه کسی با علم به اینکه افطار روزه حرامه، عمداً مبطلات روزه رو مرتکب بشه، علاوه برقضا، باید به حکم کفاره هم عمل کنه.

حتی اگه مسلمانی به استناد سخن فرد غیر قابل اعتمادی که گفته آفتاب غروب کرده، روزشو افطار کنه بعد بفهمه اون موقع هنوز آفتاب غروب نکرده، هم باید روزشو قضا کنه و هم به کفاره عمل کنه

در 4 مورد ابطال عمدی روزه کفاره نداره:

  1. اگه کسی عمداً روزشو باطل کنه بعد در همون روز عذری مثل حیض یا بیماری براش به وجود بیاد فقط باید روزه رو قضا کنه و کفاره بر اون واجب نیست
  2. اگه کسی یقین پیدا کنه که روز اول ماه رمضانه و عمدا روزه نگیره یا روزشو باطل کنه بعد معلوم بشه که اون روز، روز آخر ماه شعبان بوده، کفاره و قضا نداره
  3. اگه کسی شک کنه که آخر ماه رمضانه یا عید فطر و عمدا روزه نگیره  یا روزشو باطل کنه ولی بعد متوجه بشه که اون روز روز عید فطر بوده کفاره وقضا نداره

به صورت کلی اگه انجام مبطلات بخاطر ندانستن مسئله شرعی باشه کفاره نداره ولی روزه رو باطل می کنه و باید قضا بشه.

Makarem.ir 215 روز قبل