مهم ‌ترین معروف رسم مسلمانی ریشه فتنه ها از دیدگاه پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم علی علیه السلام، الگوی مبارزه با رانت خواری یار ظالم نباشیم زهرا سلام الله علیها؛ جان فدای مقام ولایت

درس اخلاق

حدیث 123 نهج الفصاحه خاتم انبیا اختلاف طبقاتی

5 سال قبل
0 1400 590 0

Video: حدیث 123 نهج الفصاحه خاتم انبیا اختلاف طبقاتی

<p>حدیث 123 نهج الفصاحه خاتم انبیا حضرت محمد(صل الله علیه و آله)&nbsp; حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)<br /> اختلاف طبقاتی نیست مگر به تقوا</p> <p>بحث اخلاقی:</p> <p>رسول خدا (ص) می فرماید: إذا أتى&zwnj; أحدكم&zwnj; خادمه&zwnj; بطعامه قد كفاه علاجه و دخانه فليجلسه معه فإن لم يجلسه معه فليناوله أكلة أو أكلتين.[1]</p> <p>گاه در روایات نکات ریز و مخفی ای وجود دارد که قابل توجه است و روایت فوق از این قبیل است و از آن می توان به امور دیگر نیز فتح باب کرد.</p> <p>این روایت می گوید: وقتی خادم شما غذای شما را سر سفره آورد و حال آنکه دود و زحمات تهیه ی غذا را کشیده است او را در سر سفره کنار دست خود بنشان و اگر هم این کار را نکنی یا او قبول نکند با دست خود یک یا دو لقمه به او بده.</p> <p>وقتی خادم و آشپز در خانه غذایی را آماده می کند شرط انسانیت آن است که او در غذا سهیم باشد. معنای روایت این است که باید مسائل عاطفی را در کوچکترین مصادیقش رعایت کرد. انسان دین عاطفه، دوستی، ادب و انسانیت است. اینکه در حدیث آمده که اسلام هفتاد و چند باب دارد که مهمترین باب آن توحید است و کمترین باب آن این است که باید مانع را از سر مسیر کسی کنار زد علامت آن است که اسلام در تمامی جهات جامعیت دارد و به ریزه کاری ها اهمیت می دهد و از زحمات افراد قدردانی می کند.</p> <p>مسائل عاطفی در اسلام جاذبه دارد و آن همان چیزی است که رسول خدا (ص) از آنها استفاده کرد و قلوب و دل ها را به سوی خود جذب نمود. این امور مخصوصا که امروزه دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می کنند جایگاه ویژه ای دارد.</p> <p>خوب است کسی این گونه ریزه کاری ها را در احادیث اسلامی جمع آوری کند تا ماهیت اسلام بیشتر مشخص شود.</p> <p>در حالات امام رضا ع آمده است که وقتی سفره را می انداختند دست به سفره نمی برد تا تمامی خادم ها در کنار حضرت بنشینند.</p> <p>در مورد امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است که وقتی لباس می خرید دو لباس مانند هم می خرید یکی برای خودش و یکی برای غلام خود قنبر. حتی آن دو لباس را در مقابل قنبر می گذاشت تا ابتدا او لباس خود را بردارد و سپس حضرت لباس دوم را برای خود بردارد.</p>

حدیث 123 نهج الفصاحه خاتم انبیا حضرت محمد(صل الله علیه و آله)  حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
اختلاف طبقاتی نیست مگر به تقوا

بحث اخلاقی:

رسول خدا (ص) می فرماید: إذا أتى‌ أحدكم‌ خادمه‌ بطعامه قد كفاه علاجه و دخانه فليجلسه معه فإن لم يجلسه معه فليناوله أكلة أو أكلتين.[1]

گاه در روایات نکات ریز و مخفی ای وجود دارد که قابل توجه است و روایت فوق از این قبیل است و از آن می توان به امور دیگر نیز فتح باب کرد.

این روایت می گوید: وقتی خادم شما غذای شما را سر سفره آورد و حال آنکه دود و زحمات تهیه ی غذا را کشیده است او را در سر سفره کنار دست خود بنشان و اگر هم این کار را نکنی یا او قبول نکند با دست خود یک یا دو لقمه به او بده.

وقتی خادم و آشپز در خانه غذایی را آماده می کند شرط انسانیت آن است که او در غذا سهیم باشد. معنای روایت این است که باید مسائل عاطفی را در کوچکترین مصادیقش رعایت کرد. انسان دین عاطفه، دوستی، ادب و انسانیت است. اینکه در حدیث آمده که اسلام هفتاد و چند باب دارد که مهمترین باب آن توحید است و کمترین باب آن این است که باید مانع را از سر مسیر کسی کنار زد علامت آن است که اسلام در تمامی جهات جامعیت دارد و به ریزه کاری ها اهمیت می دهد و از زحمات افراد قدردانی می کند.

مسائل عاطفی در اسلام جاذبه دارد و آن همان چیزی است که رسول خدا (ص) از آنها استفاده کرد و قلوب و دل ها را به سوی خود جذب نمود. این امور مخصوصا که امروزه دشمنان، اسلام را دین خشونت معرفی می کنند جایگاه ویژه ای دارد.

خوب است کسی این گونه ریزه کاری ها را در احادیث اسلامی جمع آوری کند تا ماهیت اسلام بیشتر مشخص شود.

در حالات امام رضا ع آمده است که وقتی سفره را می انداختند دست به سفره نمی برد تا تمامی خادم ها در کنار حضرت بنشینند.

در مورد امیر مؤمنان علی علیه السلام آمده است که وقتی لباس می خرید دو لباس مانند هم می خرید یکی برای خودش و یکی برای غلام خود قنبر. حتی آن دو لباس را در مقابل قنبر می گذاشت تا ابتدا او لباس خود را بردارد و سپس حضرت لباس دوم را برای خود بردارد.

0 نظر

پاسخ

ارسال نظر